În prezent se află în portul Odense din Danemarca, acolo unde trei companii vor finaliza, zilele acestea, operaţiunile de descărcare, decontaminare, curăţare şi reciclare.
Presa daneză susţine că 25.000 de tone de deşeuri, dintre care 350 tone produse propriu zis toxice- îngrăşăminte şi polistireni -au fost descărcate de pe MSC Flaminia.
O parte din marfă, marmură, produse din oţel inoxidabil şi băuturi exotice, a fost recuperate.
Controversele navei Flaminia
Nava Flaminia a provocat adevărate controverse în cele 7 luni cât a stat în România. Organizaţiile de mediu s-au declarat împotriva oricăror operaţiuni care urmau să aibă loc în Portul Constanţa din cauza deşeurilor toxice aflate la bord.
Dar autorităţile române au rămas de neclintit. Până şi o parte dintre membrii echipajului s-au revoltat şi au cerut să fie repatriaţi, pentru că nu s-au simtit în siguranţă atunci când nava a plecat spre Danemarca, pentru decontaminare.
Trecut şi prezent
În vara anului 2012, nava a ars parţial, după o explozie produsă în largul Oceanului Atlantic. Accidentul s-a soldat cu trei morţi şi pagube de zeci de milioane de euro. Între cele 2.876 de containere pe care Flaminia le transporta de la Charleston, Statele Unite ale Americii, către Antwerp, Belgia, în jur de 150 conţineau substanţe chimice clasificate ca deşeuri periculoase. În incendiu au fost distruse sau deteriorate parţial aproximativ 120 de containere cu astfel de substanţe.
Nava urma să intre în reparaţii. Dar autorităţile americane, olandeze, franceze sau britanice au refuzat să se ocupe de reparaţii şi decontaminare din cauza încărcăturii de la bord, considerată toxică. În cele din urmă, vaporul a fost primit de autorităţile româneşti fără nicio reţinere.
"Nava este supravegheată de Garda de Coastă şi nicio altă ambarcaţiune nu are voie să se apropie de ea la o distanţă mai mică de 30 de kilometri", a declarat Andrian Mihei, directorul de atunci al Autorităţii Navale Române.
După o lună şi jumătate, timp în care port-container-ul MSC Flaminia s-a aflat la opt mile distanţăde ţărm, în rada Portului Constanţa, specialiştii de mediu care au testat substanţele din interiorul navei, au dat avizul pentru acostare în dana 38.
Din punctul lor de vedere, deşeurile de la bord nu reprezintau vreun pericol pentru mediul înconjurător, dar nici pentru oamenii care intrau în contact cu vaporul.
După ce o parte dintre containere au fost dezmembrate, nava urma să plece spre alt port din Europa, pentru decontaminare.
Cu puţin timp înainte ca acest lucru să se întâmple, o parte din echipaj a cerut să fie repatriat. Doar 6 marinari filipienzi au spus că nu se simt în siguranţă la bord, restul au rămas.
La începutul lunii noiembrie Flaminia a ridicat ancora şi a părăsit Portul Constanţa cu destinaţia portul Odense, din Danemarca.
Eugen Bola, prefectul judeţului Constanţa: "Sunt deşeuri pe care partea română nu poate să le accepte, noi neputând să le distrugem şi, evident, preţul pe decontaminare, pentru că toate lucrurile s-ar fi rezolvat uşor într-un port din Franţa, din Germania, dar nota de plată ar fi fost una serioasă".
MSC Flaminia este acum în Danemarca unde este decontaminată. Danezii se ocupă şi cu descărcarea deşeurilor, operaţiuni interzise pe teritoriul ţării noastre.
editor web: Anca Medrea