După ce sunt confiscate în trafic, maşinile ajung în parcul auto al Gărzii de Coastă, unde îşi aşteaptă adevăraţii proprietari. Însă, în peste 60% dintre cazuri, autoturismele nu sunt revendicate niciodată. După ce sunt găsiţi, proprietarii se plâng de costurile uriaşe de transport, pe care ar trebui să plătească pentru a intra din nou în posesia maşinii.
Marius Niculescu, purtător de cuvânt al Gărzii de Coastă: "Invocă faptul că sunt costurile foarte mari. Atunci ei ne informează că la o dată ulterioară, când vor face rost de acele autospeciale care să le tracteze, vor veni în Romania".
Principalul motiv pentru care cele mai multe maşini rămân ani la rând în parcul auto al Gărzii de Coastă este legislaţia.
Normele nu prevăd un termen în care proprietarii maşinilor furate le pot revendica, din momentul în care ce au fost anunţaţi că le-au fost găsite maşinile. legea nu stipulează, de semenea, că trebuie percepută vreo taxă ori chirie, aşadar, posesorul autoturismului nu este stimulat în nici un fel să reacţioneze.
Ce trebuie să faceţi ca să cumpăraţi o maşină confiscată
Alexandru Moraru, reporter Digi 24 Constanţa: "De cele mai multe ori proprietarii maşinilor furate îşi recuperează banii de la firmele de asigurări. După ce declară în scris că nu mai vor autoturismele, acestea ajung la ANAF, li se face evaluarea şi sunt scoase la licitaţie".
Odată cumpărată maşina, noul proprietar trebuie să meargă la Registrul Auto ca să o înscrie în circulaţie. Dar nu are nici talon, nici cartea ei de identitate, originale.
Singura variantă ar fi să facă un drum în ţara din care a fost furat autoturismul şi să-i întocmească acte noi. Abia apoi inspectorii RAR o vor putea înmatricula. Cine nu vrea să treacă prin acest calvar, poate cumpăra maşini confiscate doar pentru piese de schimb. Oricum stau în parcările statului fără a fi folosite şi se deteriorează.
Poliţiştii au confiscat 28 de autoturisme furate în 2013, iar anul acesta, alte 2 maşini au intrat în posesia Gărzii de Coastă.
Un autoturism sechestrat de stat costă între 500 şi 6000 de euro, în funcţie d emarcă şi de anul în care a fost fabricat.
reporter: Loredana Vesparu
operator: Alexandru Brînzaru
editor web: Anca Medrea