Alimentarea navelor, alimentarea tirurilor şi vânzarea gazului natural lichefiat la clienţii din industrie. Pentru că gazul natural lichefiat va avea o strategie de atragere a mai multor clienţi.
Acestea sunt obiectivele principale când vine vorba de transportul de gaz natural lichefiat în toată Europa. De asemenea, pentru a se reduce din noxe, gazul va putea fi folosit şi drept combustibil pentru nave, pentru că emisiile vor fi cu aproape 30% mai mici decât la vapoarele care vor contina să meargă pe combustibil clasic. Nici costurile nu sunt de neglijat.
Manfred Seitz, coordonatorul proiectului: "Gazul natural lichefiat are un potenţial mare pentru a deveni un combustibil important. Această diferenţă de preţ va fi de cel puţin 15-20 % comparativ cu păcura."
Urmează acum ca firma de consultanţă să decidă locul în care va fi amplasat terminalul.
Cirprian Hangău, directorul coordonator al CNAPMC: "Noi am luat în considerare cu partenerii noştri trei variante tehnice posibile vizavi de amplasamentul acesteia, care va ţine cont de toate detaliile tehnice de condiţiile de siguranţă, de exploatare a acestor terminale.
Cele mai multe instalaţii de acest fel sunt în zona Americii, Asiei, dar şi în Nordul Europei. Nu mai puţin de 33 de firme din 12 ţări europene vor contribui la masterplanul de transport al gazului lichefiat pe traseul Dunării.
Paul Greavu, reporter Digi24 Constanţa: "Terminalul de gaz natural lichefiat s-ar putea construi în spatele meu, în colţul digului. Este una dintre cele trei variante pe care consultanţii le iau în calcul până la finele anului. Abia apoi putem vorbi despre construcţia propriu-zisă a celui de-al doilea terminal LNG din Marea Neagră."
Şerban Cucu, participant la proiect: "Singurul terminal care există în zona Mării Negre este la Istanbul. Terminalul este gândit pentru o capacitate de 5000 de mc. Teoretic ar trebui undeva în 2017, 2018 să fie construit."
Banii pentru această investiţie vor proveni din fonduri europene. Suma la care se vor ridica lucrările urmează să fie stabilită după realizarea studiilor de fezabilitate. După Constanţa, următorul nod important în traseul energiei bazate pe gaz lichefiat este la Ruse, acolo unde deja se construieşte un terminal LNG de 1000 de metri cubi.
reporter: Paul Greavu
operator: Victor Niţă