Elicopterul a fost cumpărat în 2013, pe fonduri europene. Preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa spune că Raed Arafat i-a cerut şi personal şi oficial, în 2012, ca elicopterul să treacă la SMURD, însă Nicuşor Constantinescu nu a fost de acord. Motivul? Dorea ca aeronava să fie integrată într-un sistem care să cuprindă mai multe instituţii din Constanţa.
"Practic s-a facut un comitet care se numea CESOC in care eram membri fondatori si noi, in care era implicat si ISU si care acest CESOC trebuia sa coordoneze acest elicopter, angrenand toate fortele necesare rezolvarii situatiilor ce se doreau a fi sa intervina", ne spunea pe 28 noiembrie Adrian Vasilache, directorul Aerodromului Tuzla.
Elicopterul a stat câteva luni de Aerodromul Tuzla, singurul operator privat care a vrut să ofere servicii de mentenanţă şi antrenament pentru piloţi.
Valoarea contractului încheiat la începutul anului era de aproape 800 de mii de euro. Dar pentru ca instituţia judeţeană să îl folosească şi pentru salvări de persoane, avea nevoie de personal medical. Aici s-a poticnit, căci Ministerul Sănătăţii le-ar fi comunicat că numai SMURD are dreptul să aibă personal medicalizat pe elicoptere.
Adrian Vasilache, directorul aerodromului Tuzla: "Consiliul probabil ca nu a putut, stiu eu, sa aiba o colaborare, sa semneze un protocol de colaboare cu SMURD-ul privind furnizarea acestor medici, cum se altfel nu a reusit sa convinga SMURD-ul ca acest elicopter sa fie implicat, sa fie alertat in sistemul 112"
Cristian Darie, vicepreşedintele CJ Constanţa: "Am constatat că autorizaţiile şi aprobările pe care noi le credeam că le vom obţine uşor nu s-au putut obţine, bănuiesc că cine nu le-a dat, nu le-a dat legal şi printr-o discuţie pe care am avut-o cu dl Arafat, am zis să predăm acest elicopter Inspectoratului de Aviaţie ca să fie folosit în sistemul acesta SMURD"
Aşa a ajuns elicopterul la Inspectoratul General de Aviaţie şi apoi în custodia SMURD. Preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa crede că responsabilitatea pentru moartea celor patru oameni în accidentul de pe lacul Siutghiol este a statului.
Nicuşor Constantinescu, preşedintele CJ Constanţa: "Intregul sistem este bolnav de sus pana jos. Sistemul acesta monolit care este numai statul si SMURD-ul si exclude privatii, exclud institutiile care detin ambarcatiuni private sau de stat, toate prin lege trebuie reunite si cand se da semnalul, tot sar si salveaza viata oamenilor."
Nicuşor Constantinescu este de părere că dacă aparatul de zbor ar fi avut flotoare, măcar o parte dintre cei aflaţi la bord ar fi supravieţuit. În dotarea iniţială, într-adevăr, elicopterul avea două dispozitive fixe şi două de urgenţă, demontabile.
Nicuşor Constantinescu, preşedintele CJ Constanţa: "Orice mijloc de salvare, şi o vesta de salvare, si flotoarele elicopterului daca ar fi fost, ar fi contribuit la salvarea ctor mai multi din cei patru".
Preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa ne-a spus că în momentul în care îşi va recăpăta drepturile, va comanda un alt elicopter, din banii de asigurare.
reporter: Anca Medrea
operator: V. Niţă, F. Boboc, C. Caciauna