Controlul a scos la iveală faptul că marinarii aveau condiţii grele de muncă şi de trai la bordul vapoarelor, iar contractele nu repespectau toate drepturile navigatorilor.
Una dintre nave, Al Mortada, sub pavilion Comoro nu avea poliţă de asigurare. Cargoul urmează să fie încărcat cu peste 3.000 de tone de cherestea, cu destinaţia Egipt.
Una dintre cele mai mari probleme este cea a salariilor echipajului. Cei 20 de marinari de la bord nu le-au mai primit de cel puţin trei luni.
Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF România: "Ei spun tot timpul că primesc, la bord, nişte avansuri de 50 de dolari, 20 de dolari şi acasă alocaţii şi, când termină contractul, primesc toţi banii."
În plus, oamenii nu au semnat nici contractul colectiv de muncă, deşi statul Comoro şi-a asumat Convenţia Maritimă 2006.
Documentul reglementează, printre altele şi condiţiile de viaţă de pe vapoare. Partea întâi stabileşte regulile de muncă din ţara respectivă, care trebuie să fie conforme cu legislaţia internaţională, iar partea a doua stabileşte împărţirea orelor de muncă la bordul navei, aşa cum consideră armatorul.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: "Comandantul şi armatorul navei au primit termen limită pentru a-şi rezolva toate deficienţele de la bord. Dacă nu se vor conforma, atunci Al Mortada nu va mai putea intra niciodată în Portul Constanţa"
Controale de acest gen vor avea loc pe tot parcusul săptămânii şi se desfăşoară, simultan, în toate porturile de la Marea Neagră.
În România, verificările au şi rolul de a pregăti ţara noastră pentru semnarea Convenţiei Maritime 2006 care va permite refuzarea intrării în porturi a navelor cu deficienţe majore.
reporter: Oana Manoilă
operator: Cristian Caciauna
editor web: Anca Medrea