Elicea din imagine este acţionată de un motor electric. Până aici, nimic deosebit. Noutatea vine la sursa de energie folosită de motorul de 24 de volţi, pentru că soarele face diferenţa. Ambarcaţiunea foloseşte panourile solare, iar astfel, nu se elimină deloc noxe.
Viorel Panaitescu, profesor universitar de Inginerie a Mediului: "Motorul se poate cupla direct la panouri, fără să mai folosim bateria şi este un motor de 24 de volţi, la 1000 de waţi. Atâta timp cât e soare, acum cum e vară, eu ştiu 10 ore pe zi, cu 7, sunt 70 de kilometri."
Ambarcaţiunea este realizată din fibră de sticlă şi are 4 metri şi jumătate. Ea nu prinde viteze ameţitoare, dar poate deveni foarte utilă, în special pentru agrement.
Paul Greavu, reporter Digi24 Constanţa: "Un astfel de panou solar costă 1000 de lei, iar cele două propulsează ambarcaţiunea-prototip cu 70 km/h."
Viorel Panaitescu, profesor universitar de Inginerie a Mediului: "Asigură în acelaşi timp şi umbrirea pasagerilor. În perioada de vară este foarte bine să stai la umbră."
Artizanii proiectului sunt studenţi masteranzi ai Universităţii Maritime din Constanţa, coordonaţi de profesorul Viorel Panaitescu. Este primul prototip de acest gen din România, iar în lume nu există multe astfel de proiecte. Având un consum redus, metoda de propulsie cu energie verde s-ar putea aplica şi la scară mai mare.
Victor Hreniuc, profesor universitar de Inginerie Navală: "Energiile astea regenerabile, din vânt, din soare şi aşa mai departe, pe orice navă dacă e loc şi nu calci pe el p-acolo, de exemplu pe punte, pe undeva, se pot pune panouri solare, eventual turbine eoliene."
Cornel Panait, prorectorul UMC: "Puţină lume ştie astăzi să folosească asemenea resurse complementare de energie. Noi încercăm, utilizând capacitatea ştiinţifică a colegilor noştri."
Dacă afară est înnorat, ambarcaţiunea foloseşte o baterie cu o autonomie de 4 ore. Universitatea a suportat costurile prototipului care s-au ridicat la 3500 de lei.
reporter: Paul Greavu
operator: Mihai Ciobanu