Pacienţii cu deficienţe de vorbire şi auz nu pot accesa în prezent serviciile de urgenţă, fără sprijinul unei alte persoane. Pentru a veni în sprijinul lor, angajaţii Serviciul de Ambulanță Samaritanus din Tîrgu Mureș au dezvoltat un sistem special.
"Este o aplicație simplă instalată pe un telefon mobil. Sunt interfețe care conectate la un dispecerat, pot comunica în timp real ajutorul de care are nevoie persoana surdo-mută", a explicat Varga Zsigmond, coordonatorul proiectului.
Iosif Nemeth are 75 de ani și nu a vorbit niciodată. În ultimii ani, de când a descoperit că are probleme la inimă, a trebuit să fie supravegheat în permanență de fiica lui. Acum, lucrurile vor fi mai simple.
"Până acum nu am avut la cine să apelez și nu am avut cum să apelez la ajutor. De aceea, aplicația aceasta mă salvează efectiv. De exemplu, dacă am aritmii la inimă și sunt singur și nu am la cine apela, mă ajută telefonul", a spus acesta.
Toate datele pacienţilor sunt introduse în aplicaţie, odată cu instalarea ei pe telefon. În momentul în care aceştia au nevoie de ajutor, informaţiile sunt trimise către dispecerat.
"Şansele de a scăpa în cazuri limită sunt extraordinar de mari cu acest sitem care s-a introdus acum", a afirmat Marcus Bucur, medic la Serviciul de Ambulanţă.
Sistemul este destinat celor 21.000 de români care au deficienţe de auz şi vorbire. Aceştia pot primi aplicaţia pe baza unei adeverinţe medicale.
"Pentru persoanele cu deficiențe de auz, acest sistem este vital, efectiv. La fel ca și pentru alți oameni, numai că ei nu pot să comunice în așa fel cum noi comunicăm prin vorbire și ei comunică doar prin limbajul semnelor și asta prin 112 nu îi ajută", a precizat Nemeth-Jakab Imola, reprezentant al Asociației Naționale a Surzilor, filiala Tîrgu Mureș.
În judeţul Mureş, ar urma să beneficieze de acest sistem aproximativ 400 de persoane, dar există deja solicitări şi din alte judeţe.