Sorin Bob este fermier şi spune că nu găseşte tractorişi de patru ani, de când şi-a început afacerea cu legume. Cum la anunţul lui nu au răspuns decât muncitori necalificaţi, utilajele din gospodărie sunt conduse de tatăl său, care însă nu poate face faţă volumului mare de muncă.
"Eu sunt pe utilaj, că am angajat nişte începători care mi-au rupt, au distrus totul şi atunci mai bine fac eu, decât să distrugă”, a spus Simion Bob, tatăl fermierului. Acesta din urmă recunoaşte că muncitorii "vin, pleacă. Nu ştiu, spun că ştiu, îţi dai seama că nu au habar. (Aţi fi dispus să îi oferiţi 1.500 de lei?) Da, 1.500 de lei cu carte de muncă."
Numărul prea mic de tractorişti a dus chiar la înfiinţarea, în primăvara acestui an, a unei şcoli private, în localitatea Dumitra, judeţul Bistriţa-Năsăud.
Însă cei mai mulţi dintre cei 20 de cursanţi care au obţinut deja permisul de conducere pentru tractoare aleg să muncească în străinătate. La fel va proceda şi Daniel, elev al şcolii de aproape o lună, care are deja o promisiune de angajare în Germania.
"O să lucrez pe un tractor agricol, o să fac toate muncile agricole, tot ce ţine de agricultură. Am prins un contract acolo foarte bun. (Salariul?) Vreo 3.000 (n.r. de euro)", a spus Daniel Şilică.
În localitatea Dumitra, unde în toamnă va începe o nouă serie de cursuri la şcoala de tractorişti rutieri şi agricoli, elevii se pregătesc pe un utilaj românesc, produs la Braşov, chiar înainte de închiderea fabricii.
"Aici elevii învaţă cunoaşterea tractorului, conducerea tractorului, legislaţie rutieră. În jur de trei luni-trei luni jumătate poate obţine permisul de conducere, dacă elevul se străduieşte să înveţe", a explicat Pantelimon Martiţa, administratorul şcolii.
Specializarea mecanic agricol a fost introdusă şi în învăţământul profesional de stat, în toamna anului trecut. Însă abia după absolvirea celor trei ani de studii, elevii vor putea obţine permisul care le dă dreptul să conducă utilaje agricole.