Testul de orientare profesională are 250 de întrebări. Programul arăta ce aptitudini au tinerii şi înspre ce carieră ar trebui să se îndrepte.
Reprezentanţii AJOFM Cluj speră ca prin acest proiect să fie diminuată rata şomajului şi să fie reduse discrepanţele dintre cerere şi ofertă, existente pe piaţa muncii.
"Dacă din totalul de 20.000 de elevi, noi orientăm corect numai 30%, adică 6.000 de elevi ori 3.000 de euro, înseamnă 18 milioane de euro salvaţi ai statului român, bani care nu-i fructifică", a explicat Daniel Don, directorul AJOFM Cluj.
Proiectul, derulat în colaboare cu inspectoratele şcolare judeţene, se va implementa în 100 de şcoli din Cluj, Maramureş, Bihor, Bistriţa, Sălaj, Hunedoara şi Timiş.
"Este o orientare şcolară şi profesională importantă. Era necesară, nu s-a putut face până acum. Era nevoie de fonduri şi nu foarte mici pentru această orientare. Ea se făcea la orele de dirigenţie, dar era mult prea puţin faţă de ce au nevoie", a declarat Valentin Cuibus, inspector şcolar general al ISJ Cluj.
"Mi-ar plăcea medicina, mi se pare foarte interesantă, dar şi matematica ar putea fi un domeniu de viitor", crede o elevă.
"Am şi colegi în clasă care nu ştiu ce vor fi şi mi se pare că în clasa a X-a, alegându-ţi deja profilul, având în vedere sistemul nostru de învăţământ, este cel puţin ciudat să nu ştii sau măcar să ai o idee vagă asupra domeniului în care vrei să te îndrepţi", spune un elev.
Programul de orientare vocaţională şi profesională a elevilor de clasele a IX-a şi a X-a va începe în toamnă şi va dura un an.