A renunţat la postul dintr-o multinaţională pentru un vis cu parfum de Provence. Vorbim despre Tudor Panait, un tânăr din Timişoara cu experienţă în management, marketing şi IT, care a decis să facă altceva cu viaţa sa. O călătorie în cunoscuta regiune a Franţei avea să-i schimbe destinul. Acum şase ani, Tudor şi soţia sa au hoinărit pe câmpurile mov din Provence şi s-au îndrăgostit iremediabil de lavandă. Ideea deschiderii unei astfel de afaceri li s-a înfiripat în minte şi, cu răbdare şi perseverenţă, visul parfumat a devenit realitate. După o vacanţă în Provence, Tudor Panait, un tânăr de 31 de ani din Timişoara, s-a întors acasă hotărât: trebuie să deţină propria cultură de lavandă. A muncit mult şi a crezut cu tărie în visul lui, pentru care a şi renunţat la un post bine plătit dintr-o multinaţională.
„Un job la o multinaţională, practic, pentru mine însemna să stau foarte mult în încăperi înschise, neone, geamuri de alea mici sus şi când am fost în câmp şi am văzut ce înseamnă să lucrezi în câmp, faci ceva mişcare fizică şi numai soare, frumos, cald, plante, era mult mai real. Era cu totul altceva şi mă simţeam mult mai bine decât să stau într-o clădire să lucrez”, povestește Tudor Panait.
Pentru a afla cât mai multe lucruri despre planta frumos mirositoare, Tudor a călătorit în străinătate şi, împreună cu soţia, au vizitat numeroşi cultivatori. În schimbul informaţiilor, tânărul cumpăra butaşi de lavandă, pe care îi cultiva în balconul locuinţei sale.
„Am adus butaşi de lavandă, adică butaşi necultivaţi, crenguţe tăiate din culturi de afară, le-am băgat în nişte lădiţe în nisip cu pământ, în balcon. Aveam practic propria cultura de lavandă, propria pepinieră la noi în balcon. Practic de acolo ne-a venit o parte din experienţă”, continuă Tudor.
Cu timpul, Tudor a reuşit să cultive aproape 8 hectare de lavandă. Deţine deja propria pepinieră, o distilerie pentru uleiul de lavandă şi două magazine online. Primul a fost lansat în 2013 şi pune la vânzare butaşi de lavandă. Cel de-al doilea este dedicat produselor cosmetice: ulei de lavandă, apă de lavandă şi tratamente antistres. Site-ul a fost deschis acum aproape două luni.
„Lansasem site-ul de cinci minute şi am avut o comandă, asta a fost... nu mai puteam de râs! Nu înţelegeam de unde. Uite aşa am ajuns să ne dăm seama că oamenii caută produsele. Ştiam că le caută, dar asta chiar a fost o întărire a convingerilor noastre, că oamenii chiar vor să îşi ia şi au nevoie”, adaugă și Irina, soția lui Tudor Panait.
Acum, produsele familiei Panait se găsesc şi într-o farmacie naturistă din Timişoara, iar cel mai apreciat produs este uleiul de lavandă.
„Cu ce pot să vă ajut? Un ulei de lavandă, ceva nou, nu? Da, e foarte bun. Aici avem. E şi un tester şi puteşi să încercaţi, sigur”.
„Păi sunt interesaţi în primul rând să aibă un somn liniştit, să aibă o viaţă cu mai puţin stres şi atunci caută ceva care să le uşureze acest lucru. Şi le recomand, bineînţeles, uleiul de lavandă, care este exraordinar de bun deoarece este un ulei de calitate şi ei simt imediat asta prin comparaţie cu alte uleiuri care există pe piaţă”, spune Laura Lucia Oancea, proprietarul famraciei naturiste.
Împreună cu soţia sa, Tudor Panait oferă şi consultanţă persoanelor care doresc să cultive planta violet. Ideea unei afaceri cu lavandă îi atrage pe tineri.
„E interesant, interesantă, e piaţa de desfacere, se vinde bine, se fac mulţi bani.”
„Da, e interesant, mie chiar îmi place lavanda. Şi ai face şi o afacere? Da, de ce nu?”
„Îi foarte bună ideea, probabil e şi riscantă, dar aş face. Îmi plac provocările, îmi plac afacerile.”
Pe viitor, Tudor şi soţia sa Irina speră să-şi extindă gama de produse cosmetice şi să ajungă să le vândă în mai multe ţări europene.