Editorial Viitorul stă la coadă la stația de încărcare
Vă prezint știrile din ultimele zile. Rolls Royce prezintă primul model de mașină electrică din istoria sa și anunță că până în 2030 întreaga gamă a firmei va fi electrică. Foxconn, cel mai mare producător din lume de electronice, dorește să își extindă semnificativ activitatea în materie de mașini electrice până în 2025. Renault anunță că mașinile lor electrice nu există pe piața second-hand, deoarece se vând instant, indiferent de vechime. Jeep a prezentat patru noi SUV-uri electrice. Dacia Spring este o mașină foarte căutată pe piața din România.
Piața mașinilor electrice este una în plină expansiune, iar o simplă navigare prin diversele pagini online de știri ne indică un interes susținut în materie de noutăți anunțate de marii producători auto. Prețurile devin din ce în ce mai accesibile pentru cetățenii de pretutindeni, ceea ce înseamnă că numărul de mașini electrice va crește în continuare. În România, vom avea, până la sfârșitul acestui an, în jur de 25.000 de astfel de mașini. Ne pregătim pentru viitor, un viitor sustenabil, eficient și, desigur, verde. Un pas foarte important pentru a atinge acest scop este înlocuirea mașinilor clasice, care funcționează pe bază de combustibili, cu cele electrice. La nivelul Uniunii Europene, termenul de final al motorului cu ardere internă este 2035, dar momentul să ne pregătim pentru această schimbare este acum.
Statul român a jucat un rol foarte important prin acordarea de subvenții pentru achiziționarea acestor mașini. Gratuitatea unor stații de încărcare și a parcărilor în anumite zone, dar și numerele de înmatriculare de culoare verde sunt factori care motivează românii în a alege un autoturism electric sau hibrid. Cu toate acestea, infrastructura nu ține pasul.
Conform portalului Plugshare, folosit de români pentru a găsi cea mai apropiată stație de încărcare, în acest moment există 2.896 de încărcătoare publice, iar numărul locurilor publice de încărcare este 1.313. Inevitabil, unele dintre acestea sunt defecte, aglomerându-le astfel pe cele funcționale și formându-se cozi semnificative. Timpul de încărcare a unei astfel de mașini este destul de mare, iar aglomerația la stațiile de încărcare poate duce chiar la dublarea timpului de călătorie pentru distanțe lungi. Distribuirea stațiilor nu este una uniformă la nivel național, fapt care înseamnă că anumite zone ale țării sunt pur și simplu inaccesibile pentru proprietarii de mașini electrice.
Prețurile la curent reprezintă de asemenea o problemă care poate descuraja românii la achiziționarea aceste mașini. Prețurile ridicate la curent vor face aceste mașini să își piardă rentabilitatea din punct de vedere al costurilor de încărcare.
Punem toate aceste informații în practică. Cu ajutorul subvenției de la stat, tocmai ți-ai luat noua ta mașină electrică, cu tot cu număr verde și „cool". Parchezi gratuit în mijlocul Capitalei, în timp ce vecinii tăi de parcare aleargă sprinteni prin oraș ca să nu mai plătească 10 lei pentru o oră. Dacă locuiești la casă, când ajungi seara de la muncă, pui mașina la încărcat și următoarea zi de dimineață faci tot posibilul să nu dai ochii cu factura la curent. Știi deja că o să fie o sumă usturătoare. Dacă locuiești la bloc, ai luat în calcul deja să scoți prelungitorul de 100 de metri pe geam și ai hotărât că nu e o idee așa bună. Deci te oprești în parcare la supermarket ca să îți încarci mașina. Teoretic, în 45 de minute ai cumpărăturile făcute și mașina încărcată. Practic, stația de încărcat are două prize, una ocupată, una stricată. Dai ocol mașinii puse la încărcat să vezi cât mai durează. Mai e o mașină la coadă în fața ta, te mai gândești o dată să scoți prelungitorul pe geam. Când vine vacanța, îți calculezi bine kilometrii. În anumite zone din țară, stațiile sunt așa departe una de cealaltă, că trebuie să mergi la consumul optim de 80 km/oră, doar pentru a putea ajung până la următoarea stație, cu panică în suflet și cu o coloană de TIR-uri care nu au reușit să te depășească. Dacă este defectă? Dar dacă își cumpără toți românii mașini electrice mâine, cine clachează mai întâi? Rețeaua sau proprietarul unei mașini electrice? Aproape că ai și uitat că mașina ta este în realitate o tehnologie impresionantă prin intermediul căreia nu mai poluezi nici mediul, nici fonic, și ar trebui să îți facă viața mai bună, nu mai complicată. Sper totuși să nu uiți că tu ești cel care a luat decizia bună, iar acum este rândul statului să nu se oprească din a susține mașinile electrice după momentul achiziției.
Este important să discutăm si despre cum ar putea România să își asigure un loc pe piața de producție a autoturismelor electrice. Până la sfârșitul acestui an, mașinile hibride Dacia vor avea tehnologie produsă în România, dar acest lucru nu este suficient. Este momentul să susținem nu doar achiziția de mașini electrice, ci și producția acestora. România are un potențial enorm, dar neexploatat din acest punct de vedere. Mâna de lucru, resursele, poate chiar și infrastructura sunt gata pentru primirea producătorilor europeni. Birocrația și taxele sunt cele care îi mai împiedică.
- Etichete:
- masini electrice
- usr
- cristi berea