Viitorul la ghiozdan. Ce NU se discută pe grupurile de părinți
O parte dintre elevi au revenit de luni în băncile școlii. Un prilej de răsuflare ușurată pentru părinți, dar și de îngrijorări difuze a propos de reintegrare, siguranță și vaccinare. Școala online ne-a forțat să vedem îndeaproape toate slăbiciunile sistemului educațional, iar multe întrebări au rămas fără răspuns. Ori primesc un răspuns pe măsură ce apar noi întrebări.
Un lucru este clar, problemele școlii românești nu se pot rezolva doar distribuind tablete. Ceva trebuie gândit în plus, la nivel macro și pe termen lung. Pe termen scurt, tableta nu a înlocuit nimic din ghiozdanul analog. Atâta timp cât vom avea aceleași inputuri, nu ne putem aștepta la rezultate diferite. Iar inovarea trebuie să înceapă cu adevărat cât mai curând în școală și în ansamblul societății.
Ne-am obișnuit să facem lucrurile în același fel de atât de mult timp încât școala și-a pierdut treptat capacitatea de a răspunde scopului pentru care a fost creată – să pregătească generațiile tinere pentru viitor. Trebuie să reflectăm – ce putem face diferit pentru a adapta educația la nevoile viitorului apropiat? Cum scăpăm de ghiozdanele de 8 kg, de toaletele din curte, de profesorii demotivați și de programa îmbătrânită?
Și mai ales, cum ne asigurăm că puștimea de sub ghiozdane nu va ceda peste zece ani tentației emigrării către zări mai ofertante?
Inovarea trebuie să înceapă cât mai curând și trebuie să se întâmple la nivel de sistem. Nu ne ajută să vorbim despre digitalizare și atât, ci despre cum transformăm tot ce înseamnă educație în România, astfel încât să nu mai fim puși în situația de a găsi soluții de moment. Avem nevoie de un plan concret care să indice clar drumul și cu care să ne punem cu toții de acord. În Parlament, în Guvern, în autoritățile locale și pe grupurile de părinți.
România Educată este un astfel de plan. Un proiect de reformă a educației în ansamblu, cu o bază solidă de cercetare în spate, care propune viziune pragmatică pe termen lung și acțiuni concrete la toate nivelurile. Alături de noi se află o rețea extinsă și în continuă creștere de structuri civice, asociative, profesionale, care doresc să se exprime în completarea statului, care își propun să participe la dialogul larg despre modernizarea României.
În România de astăzi există și continuă să apară zone fertile pentru dezvoltare. Numai că sunt total diferite de cele care au fost vândute generației mele la începutul anilor 90. România educată este despre orice persoană care dispune de un set de abilități, indiferent de nivelul educației academice.
Ultimul an ne-a arătat că prioritățile și textura realității sociale se modifică radical, fie că vrem, fie că ne opunem. Este momentul oportun acum să detectăm cu înțelepciune în fibra societății românești direcțiile de viitor care să o facă mai solidă, mai conectată la idei, mai rezilientă la provocări. Iar răspunsurile potrivite se află la îndemână. Inclusiv pe grupurile de părinți și, cu voia dumneavoastră, în viziunile neșlefuite ale puștimii de clasa a treia.
- Etichete:
- pnl
- romania educata
- agora digi
- george tuta