Editorial Siguranța rutieră, un deziderat asumat, dar foarte neglijat
Viteza poate să ucidă! Asta auzim de foarte multe ori și este adevărat. Dar pe lângă viteză, sunt și alte cauze ce pot avea același efect. Sigur, poate nu la fel de grave, însă viteza cumulată cu alți factori la fel de importanți au făcut ca țara noastră să ocupe locul fruntaș în topul țărilor europene cu cele mai multe accidente mortale.
Mai există un element care poate duce la producerea de accidente rutiere și care este de foarte multe ori neglijat, atât de către conducătorii auto cât și de către autoritățile responsabile, dar din păcate din motive diferite. Este vorba despre lipsa vizibilității, starea precară și de multe ori abundența mijloacelor de semnalizare rutieră și a indicatoarelor de orientare. Acestea ar trebui să le ofere conducătorilor de vehicule informații referitoare la direcția de urmat și distanța până la destinația dorită. Aspectul și amplasarea acestora ar trebui să sprijine utilizatorii drumurilor publice care nu sunt familiarizați cu o anumită zonă.
Conform unor verificări făcute în primele 10 luni ale anul 2021 s-a constatat că peste 1.100 de kilometri de drum din România au marcajele rutiere deteriorate, iar peste 5.500 de indicatoare lipsesc cu desăvârșire. Într-o călătorie pe drumurile țării sau prin marile orașe putem observa: o trecere de pietoni adaptată persoanelor cu handicap care se oprește într-un gard, trei indicatoare rutiere amplasate la aproximativ un metru unul de celălalt, o stradă care pe o lungime de 200 de metri are 11 treceri de pietoni și foarte multe astfel de situații. Și să nu uităm de cozile uriașe de autovehicule formate din pricina unor semafoare puse la întâmplare.
Este adevărat că trăim într-o epocă a digitalizării și foarte mulți conducători auto au devenit dependenți de aplicații pentru a se orienta pe drumurile patriei. Asta nu ne garantează o călătorie în siguranță și un cazier curat. Lipsa indicatoarelor rutiere sau a vizibilității și lizibilității acestora face ca sistemul de asistență pentru identificarea indicatoarelor rutiere de pe autovehicule să transmită informații eronate către conducătorul auto și astfel acesta poate comite o încălcare a regulilor de circulație.
Regulile de circulație trebuie respectate. Numai că această sarcină devine cam dificilă atunci când indicatoare și marcaje rutiere sunt ascunse în spatele copacilor, inexistente, neconforme, nu mai au vopsea lizibilă pe ele, iar conducătorii de autovehicule sunt nevoiți să le „ghicească” semnificația.
Majoritatea autorităților locale care sunt și administratori de drum au recunoscut că nu au efectuat niciun marcaj rutier în ultimii ani în multe zone ale localităților lor, motivând că bugetul alocat în prezent abia acoperă necesarul unui sector/cartier. Foarte multe marcaje pentru trecerile de pietoni sunt șterse sau nici nu sunt trasate, dar în schimb s-au găsit suficiente fonduri pentru a se trasa locurile de parcare.
În prezent, cadrul legal nu conferă Poliției Rutiere o obligație expresă de a consemna și a prezenta vreo situație de încălcare a modului de amplasare a mijloacelor de semnalizare rutieră. Se face o simplă informare către administratorii drumurilor cu privire la problemele identificate.
Soluția pe care o propun se regăsește într-un proiect de lege transpartinic pe care l-am depus recent și care ajută la îmbunătățirea siguranței rutiere pe fiecare din palierele ei: educația rutieră, aplicarea legii și infrastructura rutieră. Cred că Poliția Rutieră trebuie să se implice mai mult, de aceea, prin proiectul propus, agenții de poliție vor fi obligați să verifice dacă mijloacele de semnalizare rutieră și alte dispozitive speciale existente pe șoselele din România sunt amplasate/montate coerent, vizibile, recognoscibile și lizibile. După verificare, Poliția Rutieră va întocmi o notă de constatare, pe care o va trimite administratorului drumului public, acesta din urmă fiind obligat să remedieze deficiențele constatate în termen de 120 de zile. În cazul în care administratorul drumului nu va remedia deficiențele constatate, va fi sancționat cu 21- 100 puncte-amendă.
Nu trebuie să uităm că România, ca țară membră a Uniunii Europene, are obligația să își asume și să implementeze strategia europeană de siguranță rutieră, care prevede reducerea la jumătate a numărului deceselor și vătămărilor grave rezultate din accidente de circulație. Despre siguranță rutieră se vorbește mult, dar se face mai puțin.
Cred că această inițiativă legislativă, care se află acum în circuitul parlamentar va avea sprijinul partidelor din majoritatea parlamentară și va contribui la îmbunătățirea situației existente. Siguranța rutieră și siguranța cetățeanului nu trebuie să aibă culoare politică!