Autoritatea Naţională pentru Turism a recunoscut că ofertele de vacanţă ale României au dispărut din catalogul Neckermann, dar spune că vor fi prezente în continuare în cataloagele altor turoperatori din Germania.
„În 2015 am fost prezenți în șapte cataloage tipărite. Pentru 2016 suntem în discuții, dar vom fi în cataloage. Da, este adevarat, Neckermann ne-a scos”, a spus Anca Pavel Nedea, preşedintele ANT.
România a fost vizitată anul trecut de aproape două milione de străini, care fie au venit pentru afaceri, fie în vacanţă. Cei mai mulţi, aproape 235.000, au fost turiști germani. Însă Neckermann a adus doar 7.000 de străini în ţara noastră. Celălalt mare turoperator german, TUI, care a decis să scoată România din cataloagele sale încă din 2012, aducea și mai puţini turiști anual, aproximativ 1.000.
Așadar, dispariţia ofertelor din cataloagele tipărite nu va fi un dezastru pentru turismul românesc, mai ales că internetul a devenit o sursă de informare foarte puternică pentru turiști.
Cei mai mulţi străini care decid să își facă vacanţe în România pe baza ofertelor din cataloage sunt turiști în vârstă, care, în general, cheltuiesc mai puţini bani. Cei chibzuiţi caută cele mai ieftine sejururi. Iar cei care sunt totuși dispuși să cumpere vacanţe mai scumpe preferă croazierele în care cei mai mulţi bani sunt cheltuiţi direct pe navă și mai puţin pe uscat. Prin urmare, impactul economic al prezenţei lor în România este mai redus decât cel al turiștilor tineri care își programează vacanţa pe cont propriu.
Chiar și așa, decizia turoperatorilor de a exclude România din cataloagele lor este îngrijorătoare. Cei de la Neckermann nu au anunţat încă motivul pentru care renunţă la ofertele din ţara noastră. În schimb, cei de la TUI au criticat constant prin reprezentanţii lor condiţiile din turismul românesc înainte să renunţe la promovarea sa. Problema mică a pierderii câtorva mii de turiști poate ascunde de fapt o problemă mult mai mare care ţine departe de la bun început un număr mult mai mare de străini.