Peste 1.700.000 de străini vizitează România anual, iar la plecare iau cu ei şi un suvenir. Turiștii străini care stau 2-3 zile în România alocă pentru suveniruri în medie 10 euro. Cu cât vacanța este mai lungă, cu atât și bugetul este mai mare, urcă de la 50 la 100 de euro.
Cele mai bine vândute sunt tricourile, magneții, dar și vederile.
„Depinde destul de mult şi de cât de departe vin. Dacă vin din America de Sud, SUA, Japonia, China, cheltuie mai mult, pentru că șansele să se întoarcă sunt mai mici”, spune Sorina Bogdan comerciant de suveniruri.
Vânzările de suveniruri însumează anual în România un milion de euro. O sumă infimă dacă ne uităm la ţările europene vestice.
Franţa vinde orice fel de obiecte cu însemnul Turnul Eiffel. Olanda se identifică cu pantofii de lemn şi lalelele imprimate pe suveniruri, Germania cu berea iar Spania mizează pe castaniete şi sangria.
În toate aceste ţări interesul turiştilor pentru suveniruri pare să nu aibe limită. Vânzările anuale sunt între 50 şi 150 de milioane de euro.
Specialiştii spun că de vină e lipsa unei identităţi naţionale.
„Nu știi ce sunt românii, sunt fetele frumoase, sunt țăranii din Bucovina, lipovenii din deltă sau cei care fac cimitirul vesel din săpânța. Nu avem o identitate limpede. Întâi trebuie să ai acele simboluri naționale, înainte să le promovezi”, afirmă Bogdan Naumovici, specialist în publicitate.
Magazinele specializate în cadouri pentru străini au de toate: de la ceramică de Horezu, la palincă de Maramureş, păpuşi în port popular, şi ouă încondeiate.
„Sunt extraordinar de impresionați, nu le vine a crede că se face cu mâna. Cică un ou nu se poate face cu mâna și noi le demonstrăm că se poate”, spune Gheorghe Iliuță, meșter popular.
Pentru că nu ştiu exact cu ce să asocieze România unii turişti caută simbolurile trecutului, de care au auzit de la părinţi sau bunici.
„Avem turiști care ne întreabă de Ceușescu și rămânem surprinși. Am adus recent cănile acestea cu stema dinainte de '89. Am avut întrebări și despre Regele Mihai, dar nu avem încă produse cu dânsul”, spune Ciobanu Mihaela, comerciant de suveniruri.
O altă problemă este faptul că multe din suvenirurile din magazinele de la noi sunt făcute în alte țări, în special în China. Astfel, o parte din banii pe care îi dau străinii în România pe suveniruri, în loc să rămână în profitul companiilor, se duc în ţările unde sunt fabricate produsele, pentru reînoirea stocurilor.