Vorbește și despre producţiile care au împins limitele Cetăţii Filmului. Vorbim despre mii de metri de peliculă tăiată, înlăturată, uneori chiar arsă, pentru că nu era ceea ce trebuia.
Veți afla detalii interesante despre cât de cenzurat era filmul la începuturile lui. Despre primul sărut înregistrat vreodată pe peliculă. Există şi astăzi, şi pare mai degrabă naiv si copilăros. Este vorba despre „Sărutul” de Thomas Edison, un film din 1896 de 46 de secunde constând într-o readaptare a sărutului dintre May Irwin şi John Rice, din scena finala a musicalului „The Widow Jones”. Pare o simplă joacă, iar cei doi seamănau mai degrabă cu doi puşti timizi, dar vă vine să credeţi că a scandalizat epoca şi că în repetate rânduri poliţia era chemată la cinematografele în care filmul a fost proiectat?
„S-a legat ideea de scandal încă din primii ani ai secolului, cu ideea de cinema. Acolo, scandalurile se ţineau lanţ! Lucrurile s-au înrăutăţit o dată cu apariţia Codului Hayes. Pe baza acestei morale severe, puritane, am avut un Hollywood, până spre sfârşitul anilor 50, deci anii 30, anii 40, sfârşitul anilor 50, un cinema tipic Hollywoodian discret, cu restricții mari în materie de exhibiţie sexuală, în materie de vulgaritate, în materie de violenţă. Codul Hayes intezicea filme. Interzicea filme, tăia secvenţe! Era o întreagă concepţie despre cum trebuie să arate lucrurile pe ecran. Nu permitea săruturi mai lungi de trei secunde. Pe ecran. E un caz celebru în istoria filmului, un sărut lung, cel mai lung se pare, între Cary Grant şi Ingrid Bergman în Notorious al lui Hitchcock, în care cei doi se mai despărţeau din când în când, ca să continue sărutul, pentru că aveau probleme cu Codul Hayes” spune Cristian Tudor Popescu pentru emisiunea „Ca-n filme”.
Criticul de film Irina Margareta Nistor vorbește despre cenzura din filmul american și despre cum s-a schimbat filmul de la Hollywood de-a lungul timpului. „Povestea asta cu cenzura este foarte greu de definit, pentru că ea există, a existat dintotdeauna şi după părerea mea cea mai periculoasă este o autocenzură excesivă.”
Mai multe detalii şi interviul complet îl puteţi urmări duminică 10 noiembrie, de la ora 16.20, pe Digi24 în cadrul emisiunii „Ca-n filme”.