Tot mai mulți tineri români decid să plece la studii în străinătate. Faustina Vlad, profesoară de limbă engleză de peste 20 de ani, a înțeles că pentru asta elevii ei au nevoie de mai mult decât să poată vorbi o limbă străină, au nevoie să stăpânească „limbajul” bunei cuviințe.
Mulți dintre ei, care au terminat o universitate în străinătate, au întrebat-o de-a lungul timpului cum să se poarte într-o societate nouă. Așa i-a venit profesoarei ideea să facă un proiect european prin care tinerii de liceu să învețe să se poarte la nivel... european.
Acum, 300 de elevi din România, Polonia, Turcia și Spania vor învăța, timp de un an și jumătate, cum să fie cetățeni europeni... manierați.
„Nu inventăm acum codul bunelor maniere, dar în orice cod al bunelor maniere ești învățat cum să iei masa și (...) vom lua masa împreună la școală astfel încât să le prezentăm elevilor teoretic cam cum e cu furculițele, cu cuțitele, de ce sunt ele așa multe pe masă și să știm să le și folosim”, explică Faustina Luiza Vlad, profesoară de engleză.
„Elevii vor merge împreună cu noi la biserică, la teatru, la cinema vom învăța să ne comportăm civilizat în biserică, să avem telefoanele pe silențios, să stăm bărbații în dreapta, femeile, în stânga”, explică Faustina Luiza Vlad.
Ce diferențe de comportament au observat elevii străini
După ce vor cunoaște bine regulile „de acasă”, tinerii vor afla și că politețea îmbracă forme diferite în culturi diferite.
„Un altfel de activități sunt vizitele pe care elevii noștri le vor face împreună cu noi la colegii lor din școlile partenere, școli partenere din Polonia, Spania și Turcia în acest proiect. Elevii locuiesc în familii, își dezvoltă astfel deprinderi lingvistice, își dezvoltă și competențele sociale, pentru că nu este ușor să locuiești cu o familie total necunoscută pentru o perioadă de patru - cinci zile dintr-o țară străină”, explică profesoara de engleză.
„Studiați” vor fi și românii, pentru că tinerii din alte țări vor veni să îi cunoască. Primele diferențe au fost observate de profesorii lor implicați în acest proiect.
„În România, atunci când saluți poți da mâna și cu o femeie, în Spania nu dăm niciodată mâna cu o femeie, dăm mâna cu un bărbat, dar nu cu o femeie”, spune o spaniolă.
„În Turcia, salutăm oamenii în vârstă în felul următor: înainte îi pupăm mâna, după care ne atingem fruntea cu mâna pupată”, spune turcoaica Sinam.
„Singura diferență de comportament dintre România și Polonia pe care am remarcat-o este felul în care se conduce aici, pentru că voi aici aveți un mod diferit de a circula cu mașina aici (...), este puțin mai haotic decât în Polonia”, povestește poloneza Monika Bojec.
Care este finalitatea proiectului
Proiectul va avea un final practic. Elevii din cele 4 țări participante vor scrie un manual de bune maniere european. Acesta va cuprinde atât regulile de conduită general acceptate, cât și diferențele dintre culturi pe care trebuie să le cunoaștem și, mai ales, să le respectăm.
„Este o cărticică la care elevii vor lucra conform calendarului proiectului, în fiecare lună, pe măsură ce derulează activitățile, vor scrie cât un capitol din codul bunelor maniere astfel încât la finalul proiectului, în iulie 2014, această cărticică să poată fi printată, să fie un cod al bunelor maniere explicat de ei”, spune profesoara de engleză.
„Poate că nu putem fi cu toții de nota 10 pe linie, dar cred că nota 10 la comportament o putem avea cu toții și sunt convinsă că atunci viață noastră va fi mult mai frumoasă”, conchide Faustina Luiza Vlad.