BONTON. Cine creează și ce rol au uniformele însoţitorilor de bord. Exemplul Air France
„Eu am fost atrasă de uniforme tot timpul. Tatăl meu a purtat toată viaţă lui uniformă şi mi se părea că-ţi da o ţinută, un respect şi o atitudine pe care n-o întâlneşti în alt domeniu. Deci uniformă în sine te schimbă, te face alt om”, spune Carmen Rusu, instructor de însoțitori de bord. „Oamenii se uită cu admiraţie la echipajele de zbor (...) Îi atrage ca un magnet uniforma”, adaugă ea.
Franţa este simbolul eleganţei şi al rafinamentului, iar compania naţională aeriană franceză a vrut să sublinieze mereu acest aspect. În cei 80 de ani de existenţa, importanţi creatori de modă francezi şi-au pus amprenta asupra uniformelor purtate de însoţitoarele de bord. Astăzi, compania se poate mândri cu o colecţie inedită de uniforme.
„Această colecţie de uniforme călătoreşte în întreagă lume, este unică, practic din această colecţie fac parte uniformele originale, de la apariţia primelor uniforme. Prima colecţie s-a numit „Barman”, pentru că în 1920, din dorinţa de a atrage cât mai mulţi pasageri, avioanele au fost transformate în baruri şi restaurante de lux”, spune Nicoleta Vişan, director de marketing la o companie aeriană.
„După anii '30, mai aproape de anii '40, mai aproape de război, uniformele au început să capete un aer militar. Există (...) şi echipaj feminin, iar stewardesele erau îmbrăcate în taioare destul de severe, în stofă de culoare închisă, croieli foarte drepte, foarte similare cu ceea ce se purta în (...) perioada războiului, iar pe măsură ce timpul a trecut, uniformele au început să se modernizeze”, explică Irina Markovits, consultant de stil.
Abonându-te la Newsletter primești sinteza celor mai bune informații, articole și interviuri exclusive publicate de digi24.ro
Pe măsură ce industria aviatică s-a dezvoltat, compania aeriană franceză şi-a dat seama că însoţitoarele de bord reprezintă cartea ei de vizită. Pentru a atrage atenţia pasagerilor, costumele trebuiau să iasă din anonimat. De aceea, marii designeri ai vremii au fost chemaţi la apel.
„Primul mare designer francez cu care a colaborat linia aeriană a fost Christian Dior, în 1963. Ce a adus el că noutate a fost de fapt o modificare completă a siluetei uniformelor stewardeselor. A modernizat-o, a diversificat paleta cromatică. O altă inovaţie a fost (...) o fustă evazată, dar care sublinia foarte bine talia sau în cazul rochiilor (...) acestea aveau în talie un cordon care se înnodă în stilul centurilor japoneze obi.Nu s-a îndepărtat foarte mult de tradiţia franceză, a păstrat bleumarinul, dar a adăugat pentru vara un albastru foarte deschis”, arată Irina Markovits.
„Fiind companie naţională (...), bineînţeles că (...) toate personalizează uniformă cu (...) anumite accesorii care dau personalitate operatorului aerian”, spune Carmen Rusu, instructor de însoțitori de bord.
„Echipajul reflectă imaginea companiei pentru care lucrează. Din momentul în care urci într-o aeronavă, începi să intri în contact practic cu cultură acelei ţări”, este de părere Nicoleta Vișan, director de marketing la o companie aeriană.
În 1969, compania aeriană franceză a început să îşi îmbunătăţească serviciile. Cu această ocazie, designerul Cristobal Balenciaga a creat un nou model de uniforme.
„Deja fustele au început să fie mai scurtate,(...), foarte similare cu ceea ce se propunea şi în realitate în colecţiile de modă ale anilor respectivi. Colaborarea cu Balenciaga a adus ca element de noutate o fundiţă foarte sic, (...) un tip de lavalieră minusculă care se purta pe deasupra uniformei de vară”, spune Irina Markovits.
Nicoleta Vişan, director de marketing companie aeriană: „Este o eticheta. Este o eticheta care se impune. Uniformele sunt un simbol al eleganţei, sunt un simbol al feminităţii. Ele exprimă o stare de spirit. O stare de spirit a companiei, dar în acealasi timp şi a persoanei care o poartă”.
Carmen Rusu, instructor de însoţitori de bord: „Pe vremuri (...) zborul cu avionul nu şi-l permitea oricine. Şi atunci oamenii când călătoreau, pasagerii se îmbrăcau ca la (...) un eveniment deosebit, ca la Operă. Dădeau foarte mare importantă ţinutei. De asemenea, însoţitorii de bord. Dintotdeauna au fost îmbrăcate fetele foarte frumos şi foarte (...) elegant, (...) în pas cu moda. D-aia creatorii de modă s-au şi implicat să le creeze costume de zbor, ţinute, uniforme, pentru că şi-au dat seama de potenţialul afacerii”.
În anul 1978, pentru prima dată, însoţitorii de bord francezi şi-au ales singuri designul pentru nouă uniformă. Ea a fost creată însă tot de case de modă celebre: Carven şi Nina Ricci.
Carmen Rusu - instructor de însoţitori de bord: „Pe vremea când eram şi eu adolescentă (...) am văzut însoţitoarele de bord...Veneau din cursă, de exemplu. Şi le vedeam cât sunt de frumoase şi uniforma era spectaculoasă..., iar ele erau superbe. Erau de o eleganță şi de o ţinută şi coafate şi aranjate absolut superb. Pot să va spun că atunci am zis: Vai, ce frumos, ce extraordinar că au această şansă".
Şi în anii care au urmat, preocuparea pentru aspect a rămas pe primul plan. Însă, alături de ţinută, comportamentul echipajului a contat la fel de mult.
Carmen Rusu - instructor de însoţitori de bord: „Nu este suficient să ai doar uniformă. Toată ţinuta şi atitudinea ta trebuie să exprime ceva. Noi trebuie să fim profesionişti şi atunci ţinuta, atitudinea noastră trebuie să fie pozitivă, deschisă, agreabilă, ca atunci când zborul se termină, de fapt cea mai mare mulţumire a noastră este că pasagerii să ne mulţumească şi să ne spună că se vor întoarce cu drag la bord. Sunt companii aeriene care au un cult pentru uniformă, te învaţă să ai această mândrie de a purta uniforma (...) companiei respective şi eu zic că este foarte bine (...) să înţelegi cât de importantă este uniforma şi faptul că tu eşti imaginea companiei”.
După 17 ani fără schimbări majore, compania aeriană franceză l-a ales pe Christian Lacroix pentru reîmprospătarea uniformelor. El a creat peste 100 de piese ce pot fi combinate.
Irina Markovits - consultant de stil: „Se pare că acest model de uniformă care este purtat până în ziua de astăzi este şi cel mai admirat şi cel mai iubit de echipajul de zbor. Christian Lacroix a dorit să mai aducă încă o notă de elegantă franţuzească în uniformele feminine şi a introdus pentru prima oară nişte eşarfe foarte vaporoase, făcute dintr-o dantelă care de fapt recrează chiar impresia unui nor foarte pufos. Ca notă de accent, mai ales pentru zborurile de lux sau pentru clasa de lux, stewardesele poartă şi mănuşi din piele roşie şi cordoane tot roşii, înnodate”.
Uniformele însoţitoarelor de bord vor fascina întotdeauna. În mod subtil, ele reuşesc să îmbine eleganța cu protocolul necesar oricărei companii aeriene.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News