Prima Dacie 1100 a fost produsă în 1968, iar un an mai târziu a început fabricaţia modelului 1300. Foarte multe din maşinile care erau cândva mândria oricărui român au ajuns în programul Rabla. Nu toate, însă. Colecţionarii de Dacii s-au întâlnit la Braşov ca să sărbătorească împlinirea a 45 de ani de la ieşirea în lume a Daciei 1300.
„Pe vremea lui Ceauşescu o Dacie era vreo 70.000 de lei cu factură, daca voiai cu îmbunătățiri mai era vorba de vreo 5.000-10.000 de lei. Un apartament era la aceiași bani”, spune Dănuţ Crainiciuc, restaurator de maşini clasice
„Scara de valori era diferită față de cea de astăzi, era un lux și lumea făcea mari sacrificii să aibă un automobil, care de fapt nu era ceva extraordinar de calitativ până la urmă, era Dacia noastră, dar era foarte greu de obținut”, spune proprietarul unei Dacii de colecție, Remus Azoiței.
În aproape o jumătate de secol de activitate, uzina Dacia a fabricat peste cinci milioane de autovehicule şi s-a transformat dintr-un brand românesc într-unul internaţional.
Uzina auto de la Mioveni, fondată în 1966, a atins pragul de un milion de autovehicule produse în anul 1985. În 1998, cu un an înainte de a intra sub umbrela grupului Renault, Dacia a produs două milioane de vehicule. Pragul de trei milioane de mașini a fost depășit în 2007, iar cel de patru milioane în 2011. Mașina cu numărul 5 milioane a fost produsă în această săptămână: e vorba de un Duster cu tracțiune integrală. În prezent, modelul Duster reprezintă peste 50% din producţia totală a uzinei Dacia.
Capacitatea uzinei de la Mioveni este de 350.000 de vehicule pe an. Anul trecut, 93% din producţie a fost exportată. Maşinile fabricate de Dacia în România sunt vândute în peste 40 de ţări.