Tudor Chirilă, solistul trupei Vama, și Daniel Klinger, light designer, au declarat, marți, la Digi24, că, prin scrisoarea deschisă adresată Guvernului și semnată de Carla's Dreams, Delia, Antonia, Inna, Loredana, Smiley, printre alții, cer Ministerului Culturii să acorde schema de ajutor de stat în mod echitabil tuturor artiștilor și lucrătorilor din industria spectacolelor în acest moment, deoarece o reluare a evenimentelor cu public s-ar putea întâmpla de-abia în 2022.
“Este vorba de o scrisoare deschisă care vizează toți artiștii. Aici trebuie să includem și actorii independenți. Toți cei care au suferit de la anularea posibilității de a-și face profesia.
Ideea unui ajutor pentru sectorul cultural, așa cum am înțeles că se dorește, ar trebui să vizeze toate categoriile și toți actorii sectorului cultural, simplu ca «Bună ziua».
Mai e o problemă. Este vorba de timp. Schema de ajutor vizează organizatorii de concerte, operatorii culturali care vând bilete, dar acest ajutor se prefigurează pentru reluarea evenimentelor, lucru care pentru unele festivaluri s-ar putea întâmpla chiar în 2022, în contextul pandemiei. Întrebarea este ce facem cu o industrie care este în agonie acum? Aici mă refer la tot aparatul din spatele artiștilor, vizibil. Acest aparat este în colaps.
Ajutorul ar trebui să se aplice acum și, mai mult decât atât, ar trebui incluși în această categorie toți actorii culturali.
Problema actorilor este că avem două tipuri: actori care sunt angajați în teatrele municipale sau în cele naționale – cele de stat, dar avem un mare și important sector independent, care, în momentul de față se zbate cu greu să supravieșuiască. La fel cum avem festivaluri foarte mari, adică operatori culturali foarte mari care primesc sume enorme de bani - unii operatori culturali primesc mai mulți bani decât profitul lor prin această schemă – avem și operatori culturali foarte mici, ca de exemplu teatrele independente care se zbat la limita subzistenței și sunt gata să-și închidă aceste porți.
Dacă vorbim de un ajutor al sectorului cultural așa cum a fost el definit, vorbim de o repartizare echitabilă a unor fonduri în care să supraviețuiască o industrie.
Sunt actori organizați în diverse forme de taxare și sunt diverse coduri CAEN, sunt artiști organizați în SRL-uri șamd. Este vorba de un ecosistem complex care trebuie analizat, împărțit și cartografiat și practic să avem un ajutor de stat echitabil.
Eu credeam că organizatorii de concerte ar fi trebuit să fie primii care să-și dorească ca obiectul activității lor, adică artiștii și lucrătorii din industria de spectacol să fie ajutați.
Sper că nu există în momentul de față un fel de disperare că suntem într-o barcă în care scapă cine poate, aruncă-l pe celălat peste bord ca să te salvezi tu. Mi-aș dori să nu fie așa. Realitatea arată un pic diferit”, a afirmat Tudor Chirilă.
De asemenea, light designerul Daniel Klinger susține că Ministerul Culturii trebuie să găsească metode pentru a completa măsurile deja existente.
“Această perioadă de pandemie nu a făcut decât să micșoreze și mai mult numărul celor care activează ca lucrători în industria de spectacole.
Aceste măsuri vin după două luni în care guvernul a intrat în dialog atât cu organizatorii de spectacole cât și cu lucrătorii din industria de spectacole, pe care noi îi reprezentăm printr-o asociație numită A.L.I.S..
Scrisoarea artiștilor e venită într-un moment cu atât mai bun, pentru că forma acestor măsuri, anunțată într-o conferință de presă săptămâna trecută, nu cuprinde artiștii. Înțelegem perfect nemulțumirea lor, înțelegem că cei care au semnat această scrisoare de fapt nu cer aceste drepturi pentru cei care sunt vizbili. De fapt, cei care sunt cei mai afectați nu sunt cei care au semnat. Dar ei au semnat pentru a face mesajul mai puternic, pentru că zeci, sute de instrumentiști care nu sunt cuprinși în schema de ajutor, cum au rămas, de asemenea, foarte mulți lucrători din industria de spectacole, necuprinși în această schemă de ajutor.
Ne dorim ca Guvernul să fie puțin mai atent în forma în care vor ajunge aceste măsuri de ajutor, astfel încât în această perioadă în care spectacolele au fost oprite cu totul, să fie asigurat un minim pentru artiști, lucrătorii din industria de spectacole, pentru formele de sceno-tehnică, toți actorii din acest ecosistem al spectacolelor.
E foarte important să vorbim că există două perioade în care noi gândim aceste ajutoare. Vorbim de perioada în care spectacolele au fost posibile cu număr redus de spectatori, cum a fost în această vară. Dar vorbim în acest moment de o perioadă în care totul este închis. Schema gândită de Ministerul Culturii și făcută public săptămâna trecută este o schemă de ajutorare în momentul în care această industrie va funcționa. Banii vor fi dați organizatorilor ca ei să facă o distribuție către ceilalți actori din piață. Noi considerăm că nici această metodă nu este corectă, pentru că se transformă organizatorii în distribuitori ai acestor fonduri care ar trebui să vină direct de la Ministerul Culturii. Trecând peste această schemă, noi suntem în momentul în care aceste fonduri și această distribuție nu poate fi făcută din simplul fapt că totul este închis. Ministerul Culturii trebuie să găsească niște metode pentru a completa măsurile deja existente. O parte dintre lucrători și artiști primesc deja diverse scheme de ajutor”, a spus Daniel Klinger.
Editor : Alexandru Costea