NOAPTEA MUZEELOR. Locul unde putem atinge exponatele

Data publicării:
noaptea muzeelor-1
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

La Muzeul Țăranului Român, lucrurile stau fix invers: un proiect inedit - o „expoziție-șantier” - le dă vizitatorilor acces la mii de fotografii din Arhiva de Imagine. Din ele, pot selecta ce le place, astfel încât să-si alcătuiască, fiecare, propria expoziție, imaginându-și povești care leagă personajele fotografiate. Un experiment despre memorie, tehnici uitate, interacțiune cu trecutul și o relație mult mai liberă muzeu - vizitator. Așezați-vă, fotografiați, atingeți!

Când intri într-un muzeu, o faci, de regulă, cu un soi de precauție politicoasă: ești conștient că înăuntru te așteaptă piese valoroase, pentru care se cuvine să ai respect. Și de care ești sfătuit, prin afișe plasate strategic, să te ții la distanță. Interdicțiile care taie din elanul vizitatorului nu funcționează în cazul expoziției „Imaginea-martor”, organizată la Muzeul Țăranului Român.

„Proiectul acesta s-a născut, pe de-o parte, din curiozitatea noastră și entuziasmul față de Arhiva de Imagine, pe care și noi, cei care lucrăm acolo, o descoperim în fiecare zi. Și s-a născut și din felul în care concepția despre muzeu se schimbă. Noi nu am inventat, neapărat, un nou muzeu aici, oamenii care iubesc muzeele și care gândesc felul în care muzeele se schimbă merg foarte mult, astăzi, în această direcție: vizitatorul nu este numai un vizitator, este parte din muzeu. Adică ceea ce se întâmplă în sălile muzeului, interacțiunea dintre vizitator și obiectul muzeal, dintre vizitator și expoziții, aceea este parte integrantă din muzeu. Nu poți să mai chemi vizitatorul și să-i zici „Ok, acum tu stai liniștit, nu pune mâna pe nimic, eu îți arăt ceva și, la sfârșit, tu aplauzi sau nu aplauzi, pleci mulțumit sau nemulțumit, nu prea mă interesează, eu mi-am făcut treaba”, spune Simina Bădică, cercetător, curator al expoziției.

Legătura dintre muzeu și cel care îi deschide ușile a fost, prea multă vreme, rece și restrictivă. E timpul ca lucrurile să se schimbe.

„Muzeul contemporan este foarte mult despre interacțiune, despre ceea ce primești de la vizitator. Ceea ce încercăm noi să facem aici - sau să experimentăm, să punem în practică - este să ne transformăm și noi în receptor al creativității vizitatorului. Adică încercăm să nu mai fim noi tot timpul cei care spunem ce e important, ce e de reținut, ce e de văzut, ce e de știut, ci încercăm să tăcem puțin și să vedem ce are să ne spună vizitatorul”, adaugă Simina Bădică, cercetător, curator al expoziției.

Mai mult de 1.000 de fotografii au fost printate, fiecare în mai multe exemplare, și puse la dispoziția vizitatorului. Oricare dintre ele poate deveni exponat chiar cu ajutorul anonimilor care pășesc în sala dedicată. Selecția a avut la bază Arhiva de Imagine, o adevărată „Peșteră a lui Alladin” care adăpostește un tezaur vizual.

Într-un fel, lucrul ăsta a fost destul de simplu de făcut, pe baza Arhivei de Imagine, care este așa, un izvor nesecat de minunății, și de surprize, și de întrebări, și de nedumeriri. Cum spuneam, și noi descoperim, aproape în fiecare zi, o imagine, o poveste, o legătură între două imagini, lucrurile sunt foarte vii acolo. Și-am încercat să transmitem puțin din această căutare pe care noi o facem încontinuu în Arhivă, să o păstrăm, cumva, în expoziție”, spune Simina Bădică, cercetător, curator al expoziției.

Muzeul Țăranului a moștenit, din fiecare perioadă a existenței sale, documente valoroase.

Fiecare regim politic a lăsat o amprentă destul de serioasă asupra muzeului, ca instituție, și-atunci noi, în 1990, când Muzeul Țăranului s-a reînființat, am primit moșteniri de la muzeul lui Samurcaș, din perioada interbelică, de la Muzeul de Artă Populară, care a fost varianta comunistă a Muzeului de Etnografie, dar și de la Muzeul Partidului, care a fost muzeul care a locuit această clădire până în 89.Apoi există o parte foarte importantă de donații. Mulți pasionați de fotografie veche - deși noi nu eram, neapărat un muzeu de fotografie (care, după cum știm, nu există în România) - au început să doneze colecții foarte importante de fotografie veche, de clișee pe sticlă, către muzeul nostru. Și-apoi, a treia sursă foarte importantă de imagini este cercetarea proprie a muzeului din anii 90”, afirmă Simina Bădică.

„Imaginea-martor” nu este un experiment destinat exclusiv adulților. Dimpotrivă: expoziția este un instrument perfect pentru a exersa creativitatea copiilor. Și pentru a-i împrieteni cu muzeul.

„Pentru că ei, la vârsta asta, învață care sunt locurile plăcute și neplăcute. Și, dacă-i ducem cu de-a sila la muzeu, o să învețe că muzeul este un loc neplăcut și n-o să mai treacă pe-acolo în următorii 30 de ani”, spune Simina Bădică, cercetător, curator al expoziției.

Nu există acest risc la Muzeul Țăranului Român. Aici ți se întinde, prietenește, o mână și ți se cere la schimb doar imaginație.

„Uneori, nu trebuie să faci decât puțin, un pas spre vizitator, ca să-l atragi, să-l cucerești, să-i dai voie să simtă că ceea ce se întâmplă acolo i se adresează lui, că este important, că nu este doar spectator pasiv”, adaugă Simina Bădică.

Cei care au trecut pragul expoziției au simțit că limitele sunt opționale, astfel că au transformat imaginile vechi de un secol în povești personale. Orice vizitator a devenit, astfel, un artist care expune într-o insituție prestigioasă.

Noi, când am vernisat expoziția, acum trei săptămâni, peretele acesta era gol. Și l-am lăsat intenționat gol - ăsta este alt lucru care se întâmplă în muzee, totul este foarte plin, nu există întrebări fără răspuns, nu există spații goale, totul este foarte clar și definitiv. La noi este puțin invers: am avut un perete gol la vernisaj și am spus noi că expoziția, atunci când o închidem, de-abia atunci va fi gata”, spune Simina Bădică, cercetător, curator al expoziției.

Fiecare mini-expoziție personală poate fi văzută pe întreaga durată a evenimentului. Vă puteți antrena sensibilitatea, curiozitatea și intuiția, la Muzeul Țăranului Român, până pe 3 iulie.     

Citiţi şi:

GALERIE FOTO. Cum să petreceți altfel noaptea de sâmbătă spre duminică 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Secretul ciudat al lui Iohannis, dezvăluit de prieteni! Motivul pentru care nu mai iese din casă, ce face...
Digi FM
Cu ce se ocupă Petre Roman după ce a renunțat la cariera politică: „Aceasta e satisfacția mea cea mai mare...
Pro FM
Justin Bieber recunoaște că are „probleme cu furia”. Declarații tulburătoare după ce a fost surprins...
Film Now
Acum un an, Owen Cooper era un băiat normal și juca fotbal în parc, azi e la Hollywood. Ce spun vecinii...
Adevarul
Obiceiurile europene legate de duș care îi șochează pe americani. Unul din ele privește spălatul zilnic
Newsweek
Care pensionari nu iau 400 lei ajutor la pensie în aprilie și nici bani pe cardul de alimente? De ce
Digi FM
Shiloh, fiica actorilor Angelina Jolie și Brad Pitt, imagini virale. Fanii sunt convinși că adolescenta calcă...
Digi World
De cât somn avem cu adevărat nevoie? Cercetătorii dezvăluie ce se întâmplă cu creierul atunci când nu dormim...
Digi Animal World
Această femeie a coborât un munte, cărându-și câinele de 49 de kilograme în spate. Imaginile cu animalul...
Film Now
Lara Flynn Boyle, actrița din „Twin Peaks”, împlineşte 55 de ani. Povestea fostei iubite a lui Jack Nicholson
UTV
Chef Matteo Grandi a slăbit 90 de kilograme în 8 luni. La ce alimente a renunțat din dieta sa