Colecţionari francezi au cumpărat anul acesta un tablou de pe internet fără să-i cunoască istoria. Pictura, autentificată ulterior de experţi francezi şi italieni, s-a dovedit a fi o capodoperă a pictorului şi arhitectului renascentist italian Rafael, care datează de la întâlnirea acestuia cu Leonardo da Vinci, în jurul anului 1505, scrie AFP. Deși opera a fost cumpărată la un preț de aproape 35.000 de euro, niciunul dintre experţii intervievaţi de AFP nu a dorit să estimeze valoarea reală tabloului recuperat.
"Când am văzut prima dată pe internet o fotografie a acestei Sfânta Maria Magdalena, mi-a atras imediat atenţia", a declarat pentru AFP unul dintre colecţionari, sub rezerva anonimatului.
Aceştia au cumpărat-o de la o galerie londoneză pentru 30.000 de lire sterline (aproape 35.000 de euro).
"Când a sosit, a fost şi mai emoţionant, chiar dacă era foarte murdară", mai spune acesta, citat de news.ro.
Crezând că este vorba despre o pictură de la Şcoala lui Leonardo da Vinci, el a apelat la expertiza Annalisei Di Maria, membră a grupului de experţi UNESCO din Florenţa, care a autentificat lucrarea în septembrie. Această reatribuire "nu schimbă nimic în ceea ce priveşte frumuseţea sa spirituală", adaugă tânărul de 30 de ani, colecţionar ca şi tatăl său, care ar dori să împărtăşească această descoperire "excepţională" cu publicul, încredinţând-o unui muzeu.
Concluziile experţilor, care pot fi consultate online, au fost publicate de revista de specialitate ISTE, Open Science, Arts et Sciences, al cărei comitet de redacţie îl include pe Philippe Walter, director al CNRS şi fost director al laboratorului de la Luvru.
Tabloul era considerat pierdut
După nenumărate analize, inclusiv vizualizarea prin lumină infraroşie a straturilor de carbon ascunse de pigmenţii picturii, au reuşit să atribuie pictura lui Rafael, numele francez al lui Raffaello Sanzio (1483-1520), explică Di Maria.
Aceste analize, "bazate pe cele mai recente progrese ştiinţifice, au pus în evidenţă reajustările formale făcute de pictor până la versiunea finală a operei, şi tehnica sa de "spolvero", transferul unui desen de pe un suport iniţial pe suportul final", ca în cazul "Giocondei" lui da Vinci, explică expertul.
Alte două versiuni ale Magdalenei au fost identificate, inclusiv una atribuită lui Perugino, care a fost profesorul şi mai târziu colaboratorul lui Rafael.
Cea pictată de Rafael pe un panou de plop de 46x33 cm este "de o mare măiestrie şi de o incredibilă fineţe de execuţie, care, adăugate la elementele ştiinţifice, atestă faptul că portretul provine într-adevăr de la acest geniu", subliniază Di Maria.
Cercetările în arhivele oraşului Florenţa au permis, de asemenea, depistarea provenienţei tabloului, care "era considerat pierdut", potrivit specialistului.
Înainte de a fi cumpărat de colecţionarii francezi, "a aparţinut unei colecţii private din nordul Angliei şi a ajuns la o mică licitaţie, unde galeria londoneză l-a cumpărat crezând că este un tablou de la şcoala lui Leonardo da Vinci", spune un alt expert, Nathalie Popis, specialist în matematici aplicate în arta Renaşterii.
Această descoperire "arată influenţa lui Leonardo da Vinci (1452-1519) asupra lui Rafael, care s-a emancipat din arta lui Perugino" în momentul întâlnirii lor şi a adoptat tehnica sa "sfumato", suprapunerea de straturi foarte subţiri de glazuri monocrome translucide, adaugă experţii.
Nu se cunoaște încă valoarea reală a tabloului
Modelul său a fost probabil Chiara Fancelli, soţia lui Perugino, căreia îi este atribuită "Magdalena" din Palatul Pitti din Florenţa.
"O altă versiune, a cărei atribuire rămâne de stabilit, poate fi găsită în Villa Borghese din Roma. Nu există nicio urmă înainte de 1693, perioadă în care circulau numeroase copii", a spus Popis, care a efectuat studii comparative ale chipului sfântului cu Jean-Charles Pomerol, membru al comitetului ştiinţific de la Paris şi fost preşedinte al Universităţii Pierre-et-Marie-Curie din Paris.
Niciunul dintre experţii intervievaţi de AFP nu a dorit să estimeze valoarea tabloului recuperat.
Înainte de publicarea studiului şi în lipsa unei contra-expertize, atribuirea acesteia lui Rafael a fost contestată de anumite surse din Italia, printre care preşedintele Academiei Raffaello d'Urbino (un alt nume atribuit lui Rafael, după satul său natal, n.r.), care credea că este "cu siguranţă un prototip al lui Perugino", potrivit Journal des Arts.
"Salvator Mundi" («Salvatorul lumii»), descris ca fiind o "dublură masculină a Giocondei" şi atribuit lui Leonardo da Vinci după restaurare, fără ca rezultatele autentificării sale să fie publicate, a fost revândut cu 450 de milioane de dolari la o licitaţie în 2017 la New York. Cumpărătorul său ar fi fost prinţul saudit Mohammed bin Salmane, lucru care nu a fost niciodată confirmat oficial.
Acesta fusese cumpărat pentru mai puţin de 2.000 de dolari de către un comerciant de artă din New York la o licitaţie în New Orleans în 2005.
Editor : Andreea Smerea