Dacă se menține ritmul vânzărilor din ultima perioadă, într-un an sau doi România va avea o piață a medicamentelor de peste trei miliarde de euro. Anul trecut piața s-a ridicat la 2,76 miliarde euro, în creștere cu 6,8%, arată datele colectate de Cegedim. Chiar dacă spitalele au cumpărat cu 8% mai multe medicamente anul trecut, aproximativ 90% dintre medicamente au fost vândute prin intermediul farmaciilor.
Piața a fost susținută în continuare de medicamentele cu rețetă, atât compensate cât și la preț întreg, ale căror vânzări au crescut cu 4,5% și au ajuns la 1,98 miliarde euro. O creștere mult mai mare a vânzărilor, de 13%, au înregistrat-o medicamentele fără rețetă, care au ajuns să reprezinte o nișă de 445 de milioane de euro.
Sunt pastile cu diverse proprietăți, pentru diverse afecțiuni, de la răceală până la indigestie. Multe dintre ele mai mult previn bolile decât să le combată. Chiar și așa pot avea efecte adverse, iar producătorii lor sunt obligați prin lege să îi îndemne pe cumpărători să consulte medicul înainte să ingereze aceste medicamente.
În ceea ce privește creșterea vânzărilor pe grupe de medicamente cu sau fără rețetă, cel mai mare procent a fost înregistrat de tratamentele pentru sistemul digestiv și metabolism, care anul trecut le-au generat farmaciilor încasări cu 12% mai mari decât în 2013. Au crescut cu 8,8% și vânzările medicamentelor pentru sistemul respirator, iar cele pentru sistemul cardiovascular au crescut cu 7,6%.
Însă, chiar dacă au avut vânzări peste așteptări, farmaciile au rămas totuși cu medicamente pe stoc. Pentru că au adus în rafturi și depozite tratamente în valoare de peste 3,1 miliarde de euro, cu 400 de milioane mai mult decât banii încasați.
Anul trecut producătorul de medicamente Sanofi a redevenit liderul pieței locale, cu o cota de 6,9% din vânzările totale înregistrate în România. Roche a căzut pe locul al doilea cu o cotă de piață de 6,6%. Locul trei este în continuare ocupat de Novartis, cu o cotă de piață de 5,8%