Medicii de familie au contabilizat 52 de întreruperi în funcționarea cardului de sănătate în primele trei luni şi jumătate de la introducerea obligatorie a acestui sistem. Consultațiile, prescripțiile medicale, eliberarea de concedii medicale au fost date peste cap.
De asemenea, medicii au semnalizat că din 15 decembrie nici măcar nu mai există o firmă care să se ocupe de mentenanţa sistemului.
Președintele CNAS a precizat că se va lansa o nouă licitație pentru sistemul de mentenanță al cardurilor de sănătate.
„Am declanşat o procedură de achiziţie, în vara anului trecut, nu s-a prezentat nimeni şi probabil că mâine sau poimâine vom lansa din nou licitaţia pentru sistemul de mentenanţă”, a declarat Vasile Ciurchea.
Platforma informatică a CNAS susţine cardul de sănătate, reţeta şi dosarul eletronic. Toate sunt interconectate. Astfel, dacă una dintre acestea înregistrează o eroare, consecinţa se vede în toate celelalte.
Medicii s-au săturat de erorile repetate date de sistem şi fac apel la Avocatul Poporului să rezolve disputa cu CNAS.
„De la 1 septembrie nu putem acorda servicii decât pe baza cardului. Despre ce vorbim aici? Lucrăm tot timpul offline? Şi-atunci unde-i cardul? Vine Curtea de Conturi peste doi ani şi ne impută reţetele, ne impută trimiterile, ne impută analizele”, a precizat președintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, Rodica Tănăsescu.
Mai mulţi medici din ţară s-au trezit deja că nu pot deconta serviciile medicale.
„Am avut cazuri foarte mult de reţete invalidate de CJAS şi imputate medicilor. Din acest motiv pacienţii de ieri au fost repogramaţi, parte din ei au venit au venit azi şi de dimineaţă a funcţionat la fel de greoi sistemul”, a explicat directorul de îngrijiri de la Spitalul Județean Alba, Maria Onețiu.
„Nevalidând consultaţia nu iau banii, înseamnă că nu am venit la muncă, nu am făcut servicii”, a adăugat preşedintele Patronatului Medicilor de Familie Galaţi, Dumitru Mărășescu.
De asemenea, și pacienţii au reclamat erorile din sistem
Pe de altă parte, conducerea CNAS susţine în continuare că sistemul informatic înregistrează toate serviciile, chiar dacă există erori de funcţionare.
„Doar să spui că teoretic nu mi se plătesc nişte servicii, de la teorie la practică, mai durează şi încă o dată spun, într-un sistem informatic nu poţi să schimbi nimic, o dată ce ai introdus acea dată în sistem, aia rămâne acolo”, a spus Vasile Ciurchea.
Avocatul Poporului nu vrea să se pronunțe până nu citeşte memoriul medicilor de familie. Contractul de mentenanţă ce va fi scos la lictaţie are o valoare de două milioane de euro pentru următorii patru ani. Proiectul sistemului electronic datează din 2012 și a costat 20 de milioane de euro.
Citiți și: