La câteva luni după ce au fost instalate, reprezentaţii spitalului au modernizat staţia centrală de sterilizare. Noile aparate au devenit inutile, nu au mai fost folosite, chiar dacă funcţionează şi sunt verificate anual. Şi vor mai sta în spital, pe post de bibelou şi următorii doi ani, cât îi obligă Uniunea Europeană să le ţină.
Toate cele 10 cabinete de chirurgie din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă din Suceava au astfel de aparate speciale pentru sterilizarea echipamentelor. Au fost comandate în 2007 când s-a făcut un necesar de materiale pentru a dota ambulatoriul de specialitate din cadrul spitalului cu bani de la Uniunea Europeană. Numai ele au costat aproape 13.000 de euro.
Nu se aşteptau însă să vină abia la sfârşitul anului 2011. Între timp, tot în 2011, Ministerul Sănătăţii a aprobat Ordinul de Clasificare al spitalelor, ceea ce însemna că toate unităţile medicale de la noi din ţară urmau să fie verificate pentru a primi acreditare. Spitalul Judeţean de Urgenţă din Suceava mai avea nevoie atunci numai de o stație centrală de sterilizare performantă. Şi au modernizat-o pe cea veche, de data aceasta cu bani de la Minister şI din fondurile proprii. Au cheltuit 495.000 de lei.
„Legislația în vigoare spune că nu suportă căldura uscată, deci instrumentarul și pansamentele și câmpurile, ci numai căldură umedă, ceea ce avem aici prin autoglavare”, spune Doina Chirap, asistent șef Spitalul Județean de Urgență Suceava.
În aceste condiţii, aparatele cumpărate cu bani de la Uniunea Europeană au devenit inutile. Şi au apucat să le folosească mai puţin de trei luni.
În fiecare an aparatele sunt verificate de o comisie de specialitate. Printre condiţiile impuse de Uniunea Europeană în momentul în care s-au acordat fondurile au fost şi obligativitatea ca aparatele să rămână acolo până în 2016 şi să fie funcţionale în permanenţă.