Noile modele ale adolescenţilor din România se găsesc pe internet, în rândul video-bloggerilor. O adevărată isterie se produce în jurul acestui concept pe care psihologii nu-l pot încă explica în totalitate. Vloggerii, după cum sunt numiţi pe scurt, sunt în general tineri de 16, 17 ani care postează zilnic filmuleţe pe Youtube. Unele videoclipuri conţin un limbaj vulgar, altele sunt educative. Cert este că au reuşit să strângă milioane de adepţi care sunt în stare de aproape orice pentru o întâlnire cu idolii lor.
Selly, Rapha, EpicShorty, White Coffee sunt doar câteva dintre pesudonimele unor video-bloggeri extrem de populari printre adolescenţii români. În jurul lor s-a creat o adevărată isterie. Sunt atât de populari încât au reuşit să adune, în weekendul trecvut, 5.000 de tineri la un eveniment din Capitală. Şi asta pentru că postează zilnic filmuleţe în care îşi povestesc viaţa sau în care pur şi simplu se joacă pe computer.
Psihologii susţin că fenomenul video-bloggerilor este ceva specific generaţiei de copii cu vârste între 12 şi 16 ani.
Caudiu Gangiu, psiholog: „Problema care se pune aici este acesta ieşire în stradă a virtualului, care este un eveniment şi un fenomen destul de nou, pe care îl vom înţelege în următorii ani.”
Unii video-bloggeri au ajuns atât de populari, încât se comportă ca starurile de la Hollywood.
Cristina Fulop, psiholog: „Aceste vedete de pe Youtube sunt mult mai aproape decât cântareţii sau alte vedete celebre pentru că, fiind din aceeaşi categorie de vârstă, fiind copiii simpli care în afara acestor bloguri au nişte vieţi absolut normale, asemănătoare cu cei care îi privesc, tocmai identificarea cu celălat face ca lucrurile să ia o asemenea amploare.”
Specialiştii averizează că aceste modele de pe Youtube influenţă formarea adolescenşilor şi scot la iveală sau chiar accentuează unele probleme de comportament.
Claudiu Gangiu, psiholog: „Că e vorba de o depresie, astfel încât a urmări partea acesta este forma prin care copilul rămâne în contact cu viaţa, cu realitatea. Pe de altă parte, nevoia de modele există. Televiziunea este în scădere în rândul adolescenţilor, ea nu mai poate promova modele pentru adolescenţi. Partea acesta a fost preluată de internet.”
Generaţia de staruri de pe Youtube a fost şi ea luată prin surprindere de amploarea fenomenului. Sâmbăta trecută urma să aibă loc, la Bucureşti, cea mai mare întânire cu fanii. Au fost aşteptaţi cel mult 1.000 de persone, dar au venit de cinci ori mai multe. Pompierii au decis anularea întâlnirii pentru că organizatorii au înghesuit într-un spaţiu mic prea multe persoane.