Exclusiv Sebastian Burduja, ministrul Digitalizării, la Digi24.ro: Dezinformările și propaganda sunt instrumente ale noului război hibrid

Data actualizării: Data publicării:
burduja
Ministrul Digitalizării, Sebastian Burduja, la Interviurile Digi24.ro

Sebastian Burduja, ministrul Digitalizării, a declarat la Interviurile Digi24.ro că dezinformările și propaganda sunt instrumente ale războiului hibrid. Acesta spune că partidul AUR răspândește mesaje care folosesc intereslor Rusiei. Ministrul Digitalizării a vorbit și despre rotativa guvernamentală, precum și despre posibilitatea de a prelua ministerul Finanțelor. Burduja spune și că este posibil că în săptămânile următoare România să interzică aplicația TikTok pe dispozitivele guvernamentale. 

Principalele declarații:

  • Despre protestul AUR de la Parlament: E o pată de rușine pe obrazul democrației românești și e oglinda a ceea ce se poate întâmpla când niște politruci iresponsabili promovează discursul urii, al extremismului, dezinformează, denaturează și practic incită la ură. Este extrem de grav ceea ce s-a întâmplat. Eu sunt convins că România nu mai e cea de la mineriade, dar în contextul acesta al mișcărilor extremiste există astfel de riscuri.
  • Mesajele liderilor AUR: Din anii 50, de la Brejnev încoace, doctrina Rusiei e aceeași. Să deligitimeze guvernele democratice în fața cetățenilor lor și să creeze dezbinare între democrațiile din Occident. Nu e întâmplător că vedem astfel de mesaje și la Chișinău, și la București, și în alte capitale europene. Aceste mesaje servesc intereselor rusești. 
  • E o consecință a războiului hibrid? Categoric da. Și este un pericol foarte mare. E o vulnerabilitate foarte mare. Pentru noi a fost o victorie când s-a adoptat legea pentru securitate și apărare cibernetică. Legea definește ca o amenințare aceste campanii de dezinformare, de propagandă și instituțiile statului au elemente pentru a răspunde la astfel de amenințări. Dezinformările și propaganda sunt instrumente ale noului război hibrid. Sunt prezente și în zona noilor tehnologii. Noi am sesizat campanii de dezinformare prin care se încerca ca românii să fie speriați de noile tehnologii și românii să rămâne în Evul Mediul. 
  • Creșterea AUR în sondaje. Sondajele pe care eu le-am văzut plasează PNL semnificativ peste AUR, cel puțin la București. E greu de explicat creșterea AUR. Mă așteptam ca bucureștenii să nu se lase păcăliți de aceste curente populiste extremiste. Dacă e un public care are experiența extremismului în stradă, este publicul bucureștean. Mă aștept ca în anul ce vine să existe un scor cât mai mic pentru acest partid. 
  • Relația PNL-Nicușor Dan. Are un mandat problematic. Au trecut deja 3 ani din 4, bucureștenii nu au văzut rezultatele acestui mandat. A făcut oarecum curățenie la nivelul companiilor municipale, dar nici acolo nu s-au desființat chiar toate. Marile proiecte de infrastructură întârzie, reabilitatea sistemului de termoficare se face foarte lent, primăria nu este transparentă, tot ce înseamnă dezvoltarea Bucureștiului a fost blocată, și nu mă refer la blocuri între case, pentru că nimeni nu susține așa ceva. Mă refer la a da posibilitatea Capitalei să crească, să se dezvolte. Vom aștepta să se împlinească termenul de șase luni să vedem câte din cele 10 puncte vor fi împlinite de primarul general. Mai sunt vreo trei luni. Să vedem ce va face în timpul rămas.
  • O susține PNL pe Gabriela Firea? Ați susține-o? E greu de spus ce se va întâmpla anul viitor. Eu cred că Bucureștiul merită un primar PNL, eu asta susțin. Din punctul meu de vedere, asta e o discuție care se va face anul viitor. În PNL, și nu numai, eu voi susține că avem nevoie de un candidat al PNL. Sper să nu fiu în poziția de a nu avea un candidat al PNL.
  • Dacă se va merge pe candidaturi comune, ceea ce eu nu cred și cred că PNL trebuie să aibă candidați la toate primăriile, cred că partidele din Coaliție trebuie să pună pe masă proiecte și candidați și să compare cu ce vine fiecare. Chiar mă aștept poate la o competiție. Care e mai bun pentru București. Sunt multe variabile și nu cred că e o alege pe care să o tratăm simplu. PNL trebuie să își pune problema care este cea mai bună variantă pentru București. Nu poți să compari Oradea, Clujul, Reșița și alte orașe liberale cu ce s-a întâmplat în București.
  • Candidat comun la prezidențiale? Eu susțin candidați ai Partidului Național Liberal. Sigur, e un context regional complicat, românii apreciază stabilitate, Coaliția eu consider că a livrat. Multe proiecte sunt deblocate. 
  • Ciucă-candidat la prezidențiale? Decizia formal nu știu dacă e luată, dar președintele partidului este prima opțiune pentru o candidatură la prezidențiale. E un lider foarte eficient, care a performat și care a reușit să livreze lucruri. Și e un om de mare caracter. 
  • Dacă vorbim de alegerile locale, între candidații dreptei poate exista și această variantă a alegerilor primare. Totul este să vrea și domnul Nicușor Dan. Dar dacă vorbim de o candidatură serioasă pe partea dreaptă, de ce nu, ar trebui să existe și această discuție.
  • Rotația guvernamentală. PNL, în programul de guvernare, și prin prim-ministrul Ciucă, și-a impus o amprentă liberală în această guvernare. Reformele pe care le-am demarat, și în zona de digitalizare și cercetare, sunt politici liberare care privesc spre viitor. Dincole de anumite stridențe retorice, actuala coaliție a funcționat într-un climat de liniște, de stabilitate. Eu am colaborat foarte bine cu miniștrii PSD. Când e vorba de proiecte concrete pui mâna pe telefon și lucrurile se rezolvă.
  • Despre Ciolacu: Dânsul este un om serios care știe importanța jaloanelor din PNRR. România are marele avantaj de a avea această foaie de parcurs. Noi la minster ne-am atins toate jaloanele. Și le-am atins într-un timp record. Este meritul unei echipe. Atunci când au existat ținte și recompense setate de UE, clasa politică a înțeles, la fel mă aștept să se întâmple și acum.
  • Desființarea ministerului Digitalizării? Nu am auzit o asemenea variantă.
  • Preluați Ministerul Finanțelor? Am văzut discuții în spațiul public și în presă, e normal să existe scenarii, în cadrul PNL nu am asistat la aceste discuții. Îmi doresc să fiu util pentru PNL, pentru români și pentru guvernul României. Sigur că voi răspunde prezent acolo unde PNL și președintele Ciucă mă vor trimite. Dacă aceasta va fi decizia colegilor mei din PNL cu siguranță mă voi supune unei asemenea decizii și voi răspunde prezent.
  • Problemele cu bugetul. Ce reduceri ați făcut? Oricum intenționam să reducem organigrama. După un an de zile am ajuns la concluzia că anumite direcții sunt supradimensionate. Cei rămași dau concurs și rămân cei mai buni. Discutăm de o reducere cu 10% a posturilor din minister. În jur de 30 de poziții. Noi nu cheltuim foarte mult, sunt un minister destul de abil. Cei mai mulți bani sunt pe competițiile din cercetare. Nu tăiem bani de la cercetare, pentru că nu tăiem bani din creditele de angajament, doar creditele bugetare pot fi reduse pentru că în mod realist nu vom reuși să desfășurăm toate aceste competiții. Sunt în jur de 150 de milioane de lei. 
  • Rotativa ar putea îngreuna adoptarea unor proiecte. Există un risc, pentru că sunt mulți aviztori, multe avize, am avut și 30 de avize de luat pe un proiect, e un proces complicat. Dacă un ministru se schimbă, de exemplu domnul Daea, și eu nu reușesc să adopt un act normativ, va trebui să reiau procedura de avizare. Este conștietizat lucrul acesta în guvern.
  • Pensiile speciale: Sunt de acord cu domnul Boloș că nu ne permitem să pierdem niciun euro din fondurile din PNRR. Noi am reușit să creștem nivelul de trai în România cu fonduri europene. Digitalizarea are asigurată un procent de 20% din întreg PNRR-ul. Nu cred că vom pierde bani.
  • Digitalizarea digitalizării. Renunțarea la hârtie. Din 18 mai încercăm să ne încadrăm pentru lansarea sistemului intern pentru managementul documentelor. L-am văzut și ca pe un proiect pilot. Să vedem dacă un minister se poate digitaliza și poate scoate majoritate fluxurilor, pentru că unele documente care au caracter confidențial vor rămâne în format clasic.
  • Reglementarea Inteligenței Artificiale în România? Proiectul cel mai vizibil a fost ION, e un experiment. Pentru inteligență artificială România are nevoie rapid de o strategie națională și asta e un demers pornit la nivelul CSAT care a adoptat o hotărâre prin care se formează un consiliu interministerial. Avem și un consiliu de etică pentru inteligența arficială, acum îl operaționalizăm. Avem un mare noroc, noi avem o tradiție în matematică și IA e o matematică avansată. Printre marile minți ale lumii sunt și români. Am reușit să îi convingem să facă o muncă patriotică, probono și să dea aceste răspunsuri pe care le caută de exemplu și Elon Musk. Obiectivul nostru este ca până la finalul anului să avem această strategie națională pentru inteligență artificială.
  • Impozitarea progresivă și digitalizarea. Trebuie să ai o evidență clară a veniturilor fiecărui membru al familiei. Fiscul american, de exemplu, este foarte bine pus la punct cu aceste informații. Ele în România nu sunt bine integrate. Mai devreme de trei ani de zile nu cred că vom vedea asta.
  • Interzicerea TikTok pe dispozitivele guvernamentale? E o decizie care se va lua destul de curând. Am adunat feedback de la instituții și vom prezenta concluzii. O să aflați de miercuri încolo. Dar e o decizie care se va lua într-o săptămână și jumătate. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri