Transilvania a fost legată de Moldova până la începutul anilor 1.800 doar prin pasul Rodna. Necesitatea unei noi trecători a apărut, potrivit istoricilor abia în momentul adăugării Bucovinei la Imperiul Austriac.
Drumul construit de iobagi a rezistat zeci de ani doar cu mici intervenții. În anul 2004 însă starea șoselei era atât de proastă încât autoritățiile au luat decizia unei reabilitări integrale.
A fost nevoie de 300 de milioane de euro și câțiva ani de lucrări pentru a aduce DN17 între Dej și Suceava la starea în care se află astăzi. Inaugurarea oficială a lucrărilor a fost făcută în urmă cu trei ani.
Pasul Tihuța e un brand al județului și în opinia autoritățiilor locale, cu toate că recunosc că investițiile pe care le-au făcut în această zonă sunt prea puține pentru un loc considerat simbol al Bistriței-Năsăud.
Peisajele si traseele montane din Pasul Tihuța îi atrag pe turiștii din toată lumea, dar lipsa locurilor de cazare îi forțează să plece de aici în doar câteva ore.
Un bistrițean a observat însă pontențialul acestei zone și în 2009 a demarat construcția unei pensiuni tocmai în vârful Pasului Tihuța. Marian Filip a investit deja 200.000 de euro în pensiunea cu 16 camere pe care o construiește după modelul celor din Alpi.
Viața la peste 1.200 de metri altitudine nu este foarte ușoară. Localnicii s-au obișnuit însă și nu o să îi auziți niciodată plângându-se, ci mai degrabă lăudând zona în care trăiesc.
Pasul Tihuța traversează Munții Bârgăului și se află pe lista șoselelor asfaltate de la mare înălțime din Europa alături de drumuri din Spania, Italia și Franța. Șoseaua se află pe locul patru într-un clasament național al șoselelor aflate la altitudine după Transalpina, Transfăgărășan și Pasul Prislop.