Uzina a fost înființată în 1925 ca fabrică de avioane. După venirea în 1946 a autorităților ruse care au confiscat o mare parte din utilaje în contul despăgubirilor de război, producția a fost orientată spre fabricarea de tractoare.
Fabrica devine la scurt timp UTB, adică Uzina Tractorul Brașov. În 1960, apar pe piață primele modele de concepție integral românească.
În anii 70-80, anii de glorie ai uzinei, ieșea pe poarta fabricii câte un tractor la fiecare cinci minute. Nici nu este de mirare, lucrau 25.000 de oameni în fabrică, iar cererea de tractoare în mediul rural era în creștere în acele vremuri.
„Gama de produse s-a dezvoltat, s-a modernizat, dar s-a ajuns la un moment dat când, datorită probabil conjuncturii internaționale, cererea de tractoare a început să scadă”, spune Neculai Gâdei, fost inginer şef la Tractorul.
Votează-ți județul și comentează pe forum în secțiunea specială „Raport de țară”
După 1990, Tractorul a intrat într-un lent proces de privatizare, care aproape că i-a secătuit resursele. În mai multe rânduri angajații uzinei au ieșit în stradă pentru a-și exprima nemulțumirea față de decizile guvernanţilor.
„Era sloganul Noi nu ne vindem ţara, şi desigur companiile din afară au venit, ne-au bătut la uşă, au văzut că au un blocaj din punct de vedere al reacţiei şi desigur că s-au retras”, declară George Scripcaru, primarul Brașovului.
„Cei care au vrut să ia Semănătoarea, de la Fiat, au vrut să ia şi Tractorul și când au văzut câte probleme şi tensiuni sunt s-au dus în Ungaria”, afirmă Aristotel Căncescu, președintele Consiliului Județean Brașov
Uzina continua să producă, deşi cererea de tractoare scădea în fiecare an.
„Nu o să uit când Petre Roman a venit prin anii 90 sau 91 și și-a scos buzunarele și a zis: de unde să vă dău eu bani, dacă vreți, munciți. Și am muncit”, își amintește Neculai Gâdei, fost inginer şef la Tractorul.
În 2007 uzina a fost închisă. O parte din clădiri şi hale au fost dărâmate, iar în cele rămase s-au deschis societăţi cu alte domenii de activitate.
La Brașov s-au construit primele aeroplane din țară
Tot la Braşov s-au făcut şi primele aeroplane din România. Întreprinderea Aeronautică Română a fost construită în 1927 prin ordinul regelui Ferdinand. Uzina era amplasată unde se află astăzi platforma Tractorul şi dispunea de un aerodrom de circa 1.800 metri lungime, care a funcționat până în 1961 ca aeroport al Braşovului. Între 1927 şi 1945 au fost realizate la IAR Brasov 25 de tipuri de avioane.
După 1990, întreprinderea a intrat într-o perioada de declin, cu pierderea comenzilor şi disponibilizarea personalului.
În 1994 a început un program de modernizare a 25 de elicoptere Puma, iar acţiunea a fost pentru scurt timp un colac de salvare pentru IAR. Acum IAR oferă servicii de modernizare pentru elicoptere militare şi civile şi asigură mentenanţă şi piese de schimb.