Oscar 2017 | Regizorul care a protestat față de „legea inumană” a lui Donald Trump
Data actualizării: Data publicării:
Câștigătorul premiului Oscar pentru cel mai bun film străin, regizorul iranian Asghar Farhadi, a boicotat Gala de duminică noaptea. Farhadi a refuzat să își ridice trofeul de aur, în semn de protest față de politica anti-musulmană a administrației Trump, și anume anularea temporară a dreptului de intrare în Statele Unite pentru călătorii din șapte țări majoritar musulmane.
Regizor al realităților socio-politice, Farhadi a câștigat pentru a doua oară Oscarul pentru cel mai bun film străin, cu pelicula The Salesman, după ce în 2012 și-a adjudecat premiul cu o altă dramă de familie, A Separation, apreciat de criticii de film pentru profunda sa tensiune existențială, în descendența unor titani ai cinematografului precum Ingmar Bergman.
Inițial, Germania s-a aflat în cărți pentru cel mai bun film străin, cu Toni Erdmann, în regia lui Maren Ade, având-o pe Ada Solomon printre producători. Creșterea bruscă a voturilor pentru pelicula lui Farhadi a fost interpretată de mulți ca având o „țintă” exclusiv politică la adresa președintelui SUA, Donald Trump, și mai puțin una valorică.
Mesajul dur al lui Asghar Farhadi a fost citit pe podiumul din Los Angeles de către Anousheh Ansari, prima femei-astronaut din Iran care a ajuns în spațiul cosmic: „Absența mea este din respect pentru oamenii din țara mea, precum și din respect pentru celelalte șase națiuni care au fost insultate de legea inumană care interzice intrarea imigranților în SUA.”
Filmat în stilul neo-realist al fraților Dardenne, dar cu un substrat de parabolă ferm articulat, având ca fundal tema complexă a păcatului, thriller-ul The Salesman spune povestea unui cuplu de actori căsătoriți care sunt nevoiți, din cauza unui cutremur, să se mute într-o altă casă. Numai că noua locuință ascunde o istorie obscură. Trecutul apartamentului va ieși la iveală într-o noapte când, într-o clipă de neatenție a soției, un intrus va trece pragul casei, iar urmările acestei scene vor provoca un veritabil „cataclism” în viața celor doi soți.
Titlul filmului poartă numele unei celebre piese de teatru semnată de dramaturgul american Arthur Miller. Viața de cuplu a celor doi actori pendulează între dezastrul care se insinuează lent în mariajul lor și punerea în scenă a piesei semnată de Miller, care se dovedește a fi o replică încifrată a experienței lor traumatice.