România a făcut pași importanți în cei peste 30 de ani de economie de piață, însă nivelul de protecție financiară în fața riscurilor rămâne unul scăzut.
UNSAR - Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România a lansat un nou proiect de informare, derulat sub egida „CĂTRE O ROMÂNIE ASIGURATĂ”. Astfel, pe parcursul a trei emisiuni dedicate, realizate în studiourile Digi24, cu oamenii din asigurări și cu alți actori relevanți din viața publică, se identifică soluții și se evidențiază noi perspective în domeniul gestionării riscurilor.
A treia dintre aceste dezbateri îi are ca invitați pe Prof. Daniel DAVID, Rector Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel APOSTOL, ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară, Gelu DUMINICĂ, Sociolog, Dorel DUȚĂ, UNSICAR – Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România, Adriana GRECU, PRBAR – Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare și Reasigurare, Mădălin ROȘU, BAAR – Biroul Asiguratorilor Auto din România și pe Alexandru CIUNCAN, UNSAR – Uniunea Națională a Asiguratorilor și Reasiguratorilor.
DEZBATERE: Perspectiva consumatorilor
Dezbaterea urmărește tendințe și aspecte concrete cu impact asupra consumatorilor și cum pot asigurările să vină în sprijinul oamenilor, al economiei și al societății.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Reluăm mai jos câteva dintre principalele declarații:
Prof. Daniel DAVID, Rector Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca
• S-au făcut multe studii care au încercat să descrie, să explice și să prezică fenomenul asigurărilor din zona non-psihologică. Au fost identificate variabile clare care țin de mediul economic, aspecte demografice, diverse componente instituționale. Aceste variabile ne pot ajuta să monitorizăm lucrurile, să facem predicții și să vedem evoluția acestui fenomen.
• Astfel, în cazul asigurărilor de viață există 3 predictori puternici: nivelul de individualism (individ autonom - cu cât nivelul de autonomie este mai ridicat, cu atât deschiderea către o asigurare de viață este mai mare), distribuția puterii sociale (în societățile în care puterea este concentrată, interesul pentru asigurări este mai scăzut), competitivitate vs. armonie (cu cât nivelul de competitivitate este mai ridicat, interesul pentru asigurări de viață este mai scăzut).
• România este o țară cu un nivel scăzut de individualism, are încă un scor mare de concentrare a puterii, iar în zona de competitivitate este echilibrată.
• Generațiile mai tinere sunt mai deschise către autonomie și decentralizarea puterii, dar au resursele necesare?
Gelu DUMINICĂ, Sociolog
• România a recuperat destul de multe în cei 30 de ani de economie de piață, iar viitorul arată bine în condițiile în care înțelegem că este un proces de schimbare și toate comportamentele se învață (n.red. – din punct de vedere socio-economic).
• Dezvoltarea pieței de asigurări merge mână în mână cu dezvoltarea socio-economică. La o populație cu 40% persoane aflate în deprivare financiară severă, e greu de discutat despre asigurarea viitorului.
• Asigurarea înseamnă și o solidaritate cu alte generații, cu familia ta, cu copiii, cu vecinii tăi. Asigurările nu pot funcționa în afara societății.
• Ceea ce ține de piață și de asiguratori este credibilizarea actorilor din interior, reglementarea în interiorul sistemului, solidarizare.
• Avem așteptări foarte mari, în condițiile în care noi ne târguim în loc să promovăm responsabilizarea. Ar fi de urmărit câteva reguli, prima fiind: Schimbarea începe cu mine.
• Asigurarea nu trebuie percepută ca pe o constrângere. Serviciul trebuie să fie cât mai aproape de cetățean și să fie pe înțelesul lui.
Daniel APOSTOL, Purtător de cuvânt ASF
• Industria asigurărilor nu are cum să funcționeze în afara încrederii. Este important de urmărit percepția despre încredere a consumatorilor.
• Încrederea se construiește prin ce facem noi zi de zi, printr-o relație sinceră cu clientul.
• Asigurarea este o investiție pe care vrem să o facem pentru protecția noastră. Efortul de educație financiară, de transmitere a unor informații clare și transparente duc la încredere.
• Noțiunile financiare trebuie predate de la vârste mici.
• Aș face un efort mare ca în percepția publică asigurarea să nu mai fie identificată cu produsul RCA, ci cu nevoia de protecție a vieții, a sănătății, a bunurilor și a locuinței.
• E important să îi facem pe oameni să înțeleagă conceptul de investiție.
Adriana GRECU, Președinte PRBAR – Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare și Reasigurare
• Într-un mediu complex, trebuie ca, în zona în care ne desfășurăm activitatea, să influențăm pozitiv
• Este nevoie de și mai multă responsabilitate socială .
• Calitatea distribuției trebuie să fie una înaltă. Este necesară responsabilitate în educarea colaboratorilor și a angajaților, astfel încât actul vânzării să fie de calitate, astfel încât informația să ajungă la consumator.
• În ceea ce privește educația financiară - as organiza o caravană de promovare a asigurărilor care să meargă în toată țara.
Dorel DUȚĂ, Președinte UNSICAR – Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România
• În cazul producerii unei daune, statul poate te ajută, dar polița de asigurare îți acoperă în integralitate prejudiciul.
• Este important să transmitem prin brokerii de asigurări exemplele pozitive din domeniu, avantajele asigurării.
• Misiunea noastră este foarte importantă, de a educa tinerii, în a le explica de la vârste fragede că cel mai bine este să te ajuți singur. Este bine să fii protejat.
• Aș pune accent pe educația financiară și familiarizarea tinerilor cu termenii din zona financiară și juridică.
• Legea actuală privind asigurarea obligatorie a locuințelor nu este complet aplicată. Ca în orice domeniu, ca o lege să fie respectată, este necesar ca autoritățile să se implice.
Mădălin ROȘU, Președinte BAAR – Biroul Asiguratorilor Auto din România
• Noi, ca români, nu suntem conștienți de riscurile pe care le putem produce. Atunci când te urci în mașină, deții o armă mortală și poți produce vătămări grave sau chiar decese.
• Iată că avem cea mai mare frecvență a daunelor din Europa. Cu cât cresc despăgubirile, cu atât vom avea un impact mai mare în prima de asigurare.
• Multe inițiative legislative sunt în zona populismului. Noi suntem în continuare campioni la morți pe șosele în Europa […] Nu trebuie să ne mai moară oameni pe stradă. Avem mai mulți morți într-un an decât în cutremurul din 1977.
• Avem nevoie de o legislație rutieră bine pusă la punct și aplicată.
• Conceptul de asigurare ar trebui discutat mult mai în detaliu. De exemplu, pe piața germană sunt mult mai multe tipuri de asigurări obligatorii. Dacă vrei să-ți înființezi o companie, nu poți să o faci dacă nu ai acea asigurare obligatorie de răspundere civilă. În România nu avem cultura riscurilor.
• Aș introduce psihologia ca materie obligatorie încă de la grădiniță, pentru a se face diferența dintre nevoie și dorință.
Alexandru CIUNCAN, Director General UNSAR – Uniunea Națională a Asiguratorilor și Reasiguratorilor
• Este rolul nostru ca industrie să comunicăm mai bine toate proiectele de educare și de CSR, și să discutăm mai mult despre ceea ce facem ca să aducem educația financiară mai aproape de români.
• România are un deficit important în ceea ce privește educația financiară, față de alte state din Europa de Vest. Este rolul nostru ca industrie să venim mai aproape de români și să le punem la dispoziție acele informații care sunt cu adevărat necesare pentru luarea unei decizii în cunoștință de cauză. Portalul Asiguropedia.ro reprezintă un bun punct de plecare în acest sens.
• Rolul nostru este să oferim protecție financiară oamenilor și companiilor care au cu adevărat nevoie de ea. Și facem asta prin plata unor despăgubiri de 3.5 milioane EUR în fiecare zi calendaristică.
• Este important să reducem deficitul de protecție financiară, care se traduce prin vulnerabilitate în plan social.