Marile proiecte de infrastructură au rămas mari doar pe hârtie. Guvernele au cerut încrederea românilor şi au promis în schimb peste două mii de kilometri de şosele de mare viteză, care să lege toate regiunile istorice ale ţării. Au făcut însă de patru ori mai puţin.
Autostrada Sibiu-Piteşti este piesa care lipseşte din magistrala ce ar trebui să lege Constanţa de vestul ţării. În urmă cu câteva zile, autorităţile au spus că documentele pentru primele porţiuni din această autostrada sunt gata.
Este vorba despre porţiunile 1 şi 5, adică exact capetele autostrăzii. În total 43 de kilometri şi o finanţare ce depăşeşte 2,5 miliarde de lei. Principala problema va fi timpul de proiectare şi execuţie. În total, pentru cei 43 de kilometri se va lucra timp de 5 ani.
Lucrările cu viteza melcului au făcut ca în ultimii 3 ani România să construiască doar 100 de kilometri de autostradă. Urmăriţi o relatare din luna iulie 2014: În acest moment în România sunt 648 de kilometri de autostradă, din care 130 au fost construiţi în regimul comunist. În ultimii ani am primit doar promisiuni: 1500 de km de autostradă a promis guvernul Boc, iar guvernul Victor Ponta 1800 de kilometri în următorii 7 ani.
Aşadar, promisiuni mari pe bani mulţi. Şi asta pentru că studiile de fezabilitate sunt chiar o afacere: expiră în doar 24 de luni, iar hârtiile trebuie refăcute mereu. Anul trecut, corpul de control al premierului scotea la lumină o realitate dureroasă: în doar 5 ani, Guvernul a cheltuit 7,24 mil lei pe 18 studii de fezabilitate. Pe multe s-a aşezat praful.
Iată doar câteva dintre proiectele fanteziste: soseaua dintre Craiova şi Piteşti, prevazută iniţial ca drum expres, apoi ca autostradă. Aţi ghicit, am alergat după doi iepuri. Un alt plan făcut de guvernanţi în 2013 era o autostradă care să lege Braşov de Iaşi. Lucrările urmau să înceapă în 2015. Tot pe hârtie s-a construit şi autostrada Sibiu-Braşov care trebuia să facă legatura cu eterna promisiune: Comarnic-Braşov.
În toamna anului trecut, aproape 550 de kilometri de autostradă pe hârtie îşi aşteptau studiile. Dacă am mai crede în promisiuni putem spune că în 2022, 16 oraşe mari ale României ar trebui să fie legate între ele de autostrăzi.