Alegeri 2016. Câte voturi trebuie să strângă un independent
Data actualizării: Data publicării:
Foto: Ovidiu Dumitru Matiu / Inquam Photos
La alegerile din 11 decembrie, 44 de candidați își încearcă norocul pe cont propriu. Printre ei și nume binecunoscute în politica românească, precum Elena Udrea și Theodor Paleologu. Numărul de voturi necesar independenților pentru a prinde mandatul de parlamentar depinde de mai mulți factori: circumscripția în care aceștia candidează, dacă au optat pentru Camera Deputaților sau pentru Senat și, nu în ultimul rând, numărul celor ce se vor prezenta la urne.
Foto: Ovidiu Dumitru Matiu / Inquam Photos
Mecanismul de calcul și de atribuire a mandatelor pentru independenți este prevăzut în Legea privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților (nr. 208/2015). Mai precis, la atribuirea mandatelor sunt luați în considerare doar candidații independenți care au obținut un număr de voturi cel puțin egal cu coeficientul electoral al circumscripției în care au candidat. Ce înseamnă acest coeficient electoral? Rezultatul împărțirii dintre numărul total de voturi valabil exprimate și numărul senatorilor, respectiv deputaților care vor fi aleși în respectiva circumscripție.
Un exemplu concret: Municipiul București, care va da 29 de deputați și 13 senatori. La alegerile parlamentare din 2012, au fost 700.351 de voturi valabil exprimate pentru Camera Deputaților și 700.141 de voturi valabil exprimate pentru Senat. Presupunând că vom avea pe 11 decembrie cifre similare de voturi valabile, rezultă un coeficient electoral al circumscripției de 24.150 pentru Cameră și 53.857 pentru Senat.
Prin urmare, cine s-a înscris în cursa pentru Camera Deputaților și obține măcar 24.150 voturi va primi mandatul. Similar, pentru Senat: ai 53.857 de voturi, ai luat mandatul.
Coeficiente electorale mai mici decât în București sunt, de regulă, în județele Covasna și Harghita, doar că acolo este foarte greu, dacă nu chiar imposibil ca vreun candidat independent să „fure” voturi de la UDMR.
În alegerile parlamentare din 11 decembrie, se vor lupta pentru cele 464 de mandate de senator și deputat 6.476 candidați. Din aceștia, 44 sunt independenți: 39 pentru Cameră, 5 pentru Senat.
În cazul Bucureștiului, șase candidați s-au înscris pe cont propriu în cursa pentru un mandat de deputat, inclusiv Remus Cernea (deputat ex-PSD), Theodor Paleologu (fost ambasador și ministru al Culturii, deputat PNL) și Elena Udrea (fost ministru PDL al Turismului și Dezvoltării).
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 142 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.