24 Minute
Valentin Ionescu, directorul Direcției de strategie și stabilitate financiară din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a fost invitatul Teodorei Ghenciu la emisiunea 24 de minute. El a dat detalii privind situația asiguraților RCA de la Carpatica, creșterile de prețuri la asigurările auto.
Potrivit lui Valentin Ionescu recentele falimente răsunătoare de pe piață, anume Astra Asigurări și Carpatica nu ar semnifica colapsul acestei piețe. ”Piața asigurărilor își revine, Autoritatea de Supraveghere Financiară a avut un program clar de curățare a pieții. Suntem în zona în care primele subscrise au crescut, vom da un raport zilele acestea”, spune el. Ionescu susține că ASF a făcut tot posibilul astfel încât Astra și Carpatica să poate fi salvate, dar acționarii au eșuat în demersul lor de a majora capitalul social astfel încât societățile să se dovedească sigure pentru clienții lor.
Spre exemplu, spune Ionescu, societățile aveau la momentul declanțării falimentului zeci de mii de dosare pentru care nu erau constituite rezervele cerute de lege. Continuarea activității ar fi dus la blocajul pieței. ”Aveam 57.000 de dosare neplătite la Astra, 27.000 de dosare la Carpatica, multe mai vechi de un an. Odată declanșat falimentul plata se va face imediat”, spune directorul din ASF. Problema este însă că declararea falimentului de către instanță, pas obligatoriu pentru ca Fondul de Garantare a Creditelor să poată face plata, nu se face imediat, ci doar după luni de zile. În plus nu este obligatoriu ca instanțele să declanșeze falimentul. Ionescu nu crede însă că acest lucru și are șanse să se întâmple. ”Este greu de comentat ce se va intâmpla dacă Tribunalul nu stabilește falimentul. Este puțin probabil însă că Tribunalul poate lua altă decizie”, spune el.
Pe piață există însă și alte societăți cu probleme, afirmă Valentin Ionescu. ”Alte două companii au probleme financiare anume City Insurance și Euroins. Ele trebuie să își revizuiască programul de asigurare, să crească capitalul social”, afirmă directorul din ASF.
Intrarea a două-patru societăți de asigurări în faliment nu ar reprezenta o mare problemă pe piață. Restul societăților rămase pot absorbi clienții societăților intrate în faliment iar Fondul de Garantare are banii necesari pentru a face plățile.
„Polițele pot fi absorbite de ceilalți actori din piață. La începutul anului era un miliard de lei în Fondul de Garantare. Există o taxă lunară ce intră în bugetul fondului. În 2015 au intrat 100 milioane lei. Estimările noastre pe Astra au fost mai mari decât ce se întâmplă real. La fel și la Carpatica, estimările sunt de 624 milioane dacă toți își declină polițele. Nu trebuie să se uite că Fondul are și posibilitatea de a face împrumuturi”, spune el.
Una dintre probleme pare a fi însă cea a vătămărilor corporale. Aceasta deoarece Fondul a stabilit o limită maximă a despăgubirilor de 450.000 de lei, echivalentul a 100.000 de euro, valoare însă inferioară plăților la care s-au angajat asiguratorii falimentari față de clienții lor în caz de deces/vătămare corporală gravă. Peste această sumă persoanele îndreptățite să primească despăgubirile trebuie să se înscrie la masa credală din procesul de faliment.
Întrebat cum comentează acuzele uniunilor de transportatori potrivit cărora tarifele RCA au crescut de trei ori în cazul camioanelor, Ionescu oferă un răspuns indirect. El spune că un audit făcut de firmă specializată Milliman a indicat o creștere medie a tarifelor RCA de 52%.