24 Minute
Profesorii au contestat perioada în care a fost pus proiectul în dezbatere, respectiv 17 iunie-4 iulie, deoarece în această perioadă o parte a elevilor se apropie de vacanță în timp ce elevii din ani terminali au examene foarte importante de susținut.
„E o problemă destul de complexă. Pentru noi, profesorii, apariția acestui statut a fost o dezamăgire și o mare tristețe pentru că ne-am uitat în oglindă și am văzut ce am reușit să educăm în cei 20 de ani de așa zisă democrație. Cuvintele sunt dure pentru că eu am opinia foarte clară că acest statut nu reprezintă poziția tuturor elevilor ci doar a unui număr strâns de elevi. Este reprezentativ acest grup pentru o anume categorie de elevi.
Nu toți elevii din România gândesc la fel deși acest statut este scris în numele lor. Lansarea în dezbatere publică a acestui document trebuia să se facă într-o perioadă în care toți elevii din România să fie liberi să își exprime părerea. De asemenea, trebuie să își dea cu părerea și profesori, părinți și juriști. E o problemă complexă adusă în discuție publică într-o perioadă improprie, în perioada evaluărilor finale. Ne vom trezi cu legiferarea unui document care nu s-a bucurat de o adevărată dezbatere publică. E o mimare a unui exercițiu democratic la care nu au participat cei implicați”, a explicat profesoara Mirela Mureșan.
Profesoara Mirela Mureșan a explicat că statutul este unul ofensiv față de profesori și este scris pe picior de adversitate cu cadrele didactice.
„Un asemenea statut care stipulează raporturi juridice-administrative între elevi și profesori realizează un lucru extrem de grav: elimină cu totul omenescul din această relație. Dacă școala se va transforma într-o întreprindere în care lucrurile se discută în termen de eficiență, câștig, input și output, suntem într-o zonă utilitară în care omenescul este cu totul exclus. Între profesor și elev trebuie să existe o relație în primul rând umană și apoi una ex catedra. Să nu transformăm profesorul într-un fucționăraș căruia i se interzic orice fel de imixtiune în educarea elevului.
Școala nu se reduce la eliberarea de diplome. I se interzice profesorului de a mai face observație elevului în public. Motivarea acestei interdicții se leagă de faptul că ar putea să strice imaginea elevului. Statutul e scris pe picior de adversitate cu profesorii, e ofensiv, e conflictual. Elevii își stipulează drepturi bazându-se pe ceea ce le este interzis profesorilor. Există instituții abilitate care sancționează abuzurilor. Nu asta e sarcina elevului, sarcina lui este să învețe”, a explicat profesoara.
Profesoara a explicat că elevii și-au câștigat dreptul de a fi parteneri de dialog cu profesorii, dar nu pot conduce ei școala.
„Articolul 14 din Statut spune că elevii pot fi sancționați pentru faptele lor doar dacă acestea se petrec în incinta unității de învățământ. Cu alte cuvinte dacă ești pe stradă poate să te bată. Comportamentul elevului nu privește școala? Excludem din nou valorile. Ei pot fi aleși în consiliile în care sunt reprezentați indiferent ce notă au la purtare. Dacă e repetent poate fi ales, dacă e corigent poate fi ales. Ce modele dăm generației care va veni să ne conducă peste câțiva ani? Ministerul n-a dorit o reală dezb publică, nu are nici măcar în gând să dialogheze cu noi. Eu cred că ar trebui o dezbatere la Ministerul Învăîmântului cu toți actorii din procesul educațional de față. Elevul este principalul beneficiar al școlii, dar asta nu înseamnă că el conduce școala. Ei trebuie consultați”, a subliniat Mirela Mureșan.
De asemenea, profesorii au contestat și ultimul articol al statutului elevului care stipulează că statutul este suveran în fața oricărui alt „act normativ superior sau egal, aflat în contradicție cu statutul elevului”.
Totodată, profesoara Mirela Mureșan a explicat că statutul are și părți bune și tocmai de aceea este necesară o dezbatere mai îndelungată.
Proiectul statutului elevului poate fi consultat AICI.
Emisiunea „24 de minute” începe la ora 12:30 și este difuzată exclusiv online, de luni până vineri.
Alte ediții ale emisiunii „24 de minute” le puteți urmări AICI.
Un grup de profesori de la Colegiul Moise Nicoară din Arad au contestat proiectul Statutul Elevului, aflat în dezbatere publică în perioada 17 iunie-4 iulie, pe motiv că dezbaterea nu a fost una reală și că statutul îl transformă pe elev într-un polițist în relația cu elevul. Profesoara Mirela Mureșan, liderul acestui grup, a fost invitată la emisiunea 24 de minute prilej cu care a explicat că acest statut reprezintă „o dezamăgire și o tristețe” și că nu reprezintă poziția tuturor elevilor ci doar a unui număr strâns de elevi. Profesoara a atras atenția că în subtextul proiectului se vede dorința „elevilor pentru putere” și a explicat că statutul elimină omenescul din relația profesor-elev.