24 Minute
Liderii europeni au ajuns, la sfârșitul săptămânii trecute, la un acord pentru rămânerea Marii Britanii în Uniunea Europeană. După două zile de negocieri, şefii de stat şi de guvern au reuşit să cadă de acord cu premierul David Cameron asupra unui pachet de reforme care să menţină Regatul Unit în blocul comunitar. Acum, britanicii vor trebui să decidă în 23 iunie dacă vor sau nu să rămână în Uniunea Europeană.
Fostul ministru de externe a declarat pentru Digi24.ro că modul în care a negociat România la Bruxelles reprezintă un eșec, dacă nu cumva există pentru țara noastră avantaje care deocamdată nu au fost spuse. „Comunicarea este zero pentru România. S-au anunțat niște câștiguri de parcurs, dar lucrurile sunt neclare”, a spus Cristian Diaconescu. „Eu, ca cetățean, n-am înțeles care e compromisul Marii Britanii către mine”, a adăugat fostul ministru de externe. El a dat exemplul Poloniei, care a obținut, în schimbul acordului său, ca armata britanică să staționeze pe teritoriul polonez, în cadrul măsurilor de întărire a flancului estic al NATO.
Pe de altă parte, Cristian Diaconescu a arătat că prin compromisul la care s-a ajuns cu Marea Britanie se creează un precedent periculos, care ar putea fi folosit și de alte state europene, precum Italia, Franța, Germania sau Spania, ceea ce ar crea probleme serioase, în special est-europenilor.
Urmăriți în materialul video de mai sus dialogul lui Claudiu Pândaru cu Cristian Diaconescu în emisiunea „24 de minute”, transmisă exclusiv online pe digi24.ro.
Claudiu Pândaru: Regulile vechi par să dispară și vedem reapărând granițele în UE.
Cristian Diaconescu: Criza UE a început cam din 2008, în momentul în care Georgia s-a aflat în fața atacului Rusiei. Răspunsul național a prevalat în fața răspunsului solidar. Și azi suntem în aceeași situație. Va veni primăvara într-o lună. Între 8 și 10 milioane de oameni sunt pe drum, conform ministrului german de interne. UE s-a văzut în situația de a nu-și putea susține acordurile și tratatele. Fiecare stat se descurcă cum poate, deciziile Bruxelles-ului sunt insuficiente.
Mulți spun că Marea Britanie a găsit un moment să mai adauge tensiune acestei crize.
Marea Britanie a șantajat.
Marea Britanie, alături de Danemarca și Irlanda, este scutită de obligația de a lua refugiați. Ce a obținut Marea Britanie a fost o limitare drastică a accesului la programe de asistență socială pe piața muncii. Mi se pare insistent și arogant folosirea excesivă a cuvântului imigrant pentru cetățenii UE. Probabil nu se referă la mogulii ruși care cumpără cluburi de fotbal sau la șeicii arabi.
Se pune problema limitării pe șapte ani la sistemul de asigurare socială, dar cei care ar veni în Marea Britanie nu ar avea dreptul nici la Universal Credit, sistemul care te ajută când nu ai de muncă.
Foarte interesante delimitările pe care UK le-a obținut în ceea ce privește piața unică. UE a acceptat că această țară nu va face parte din ever closer Union. După părerea mea, nu se va ajunge la un Brexit. Costurile ar fi enorme și pentru Marea Britanie, și pentru UE.
De ce au cedat statele UE?
Relația cu UK în UE este o relație strategică, aceasta a fost premisa de la care s-a plecat. Concesiile au fost făcute în special pe piața muncii, cu consecințe pentru statele din est, pe piața unică, numai Franța a ridicat unele probleme.
Se creează un principiu și nimeni nu va împiedica un stat membru să se folosească de acest precedent.
N-ar putea să vină și Germania?
Ba da, iar Franța are alegeri. Danemarca cochetează și ea cu ideea. Vânt în pupa primesc partidele populiste antieuropene. Dacă ajung la putere în mai multe state....Să ne amintim ce am pățit noi în momentul în care Wilders a făcut parte din formula de guvernare de la Haga.
Este interesant cum se vor poziționa Parlamentul European și Curtea de Justiție a UE.
Oricum, înțelegerea cu UK nu va fi trecută prin parlamentele celorlalte 27 de țări membre, o derogare extrem de periculoasă.
Politic, atât timp cât s-a deschis cutia Pandorei, este evident că UE va funcționa pe alți parametri. Cameron a spus aceast compromis este expresia existenței a două lumi. Dacă era vorba de Albion și UE, lira și euro, poate fi o linie de gândire, dar dacă s-a gândit la o lume tradițional-occidentală și lumea noilor-veniți, atunci avem o mare problemă.
N-am înțeles care a fost mandatul României la aceste negocieri.
The Telegraph trecea în revistă pozițiile țărilor. La nivelul reprezentanților României, a înțeles că s-a susținut poziția privind drepturile copiilor minori și atât. Poate e simplist, poate atât a atras atenția ziarului. Cam 10-15-25 la sută rămâne în interior, restul se află, știu din experiență. Comunicarea este zero, din punctul de vedere al României. Pe aspectele fundamentale lucrurile sunt neclare. N-am înțeles care a fost compromisul Marii Britanii către mine. Polonia a primit staționarea trupelor britanice. Niciodată nu te duci cu mâna goală. Te duci pentru un troc.
Nu știu ce a negociat România.
Exact. Ni se anunță o flotă în Marea Neagră. Marea Britanie ar putea fi un contributor. Londra avea nevoie urgent de acest compromis.
Te duci cu un mandat la aceste negocieri?
Evident.
Trebuie să fie public?
Dar cum să nu? Se avizează de prim-ministru și se aprobă de președinte. Trebuie să știi până unde ești dispus să mergi.
Este un eșec pentru România?
Dacă singurul rezultat este ceea ce vedem, da. Dacă mai există și altceva de parcurs, atunci, sigur, am putea discuta. Dacă e doar ceea ce vedem, această poziție nu are contribuția României, e o contribuție a Bruxelles-ului, a lui Donald Tusk, a Germaniei, a Franței, pe acolo suntem.
În urma acestui compromis, ce au de pierdut românii?
Accesul pe piața muncii este reglementat echitabil prin tratatele constitutive, când modifici tratatele, evident că ai de pierdut. În al doilea rând, există valoarea de precedent. Dacă aceste practici sunt preluate în Italia, Franța, Spania, atunci avem o problemă enormă.
Sunt premise ca în Italia și Spania să se schimbe abordarea?
Sunt premise ca în Italia, guvernarea de stânga să iasă de la putere, iar dacă îmi amintesc experiența cu guvernările de dreapta, de la maximizarea unei infracțiuni săvârșite de români la întreaga comunitate, categorii de cereri de excluziune a românilor, este extrem de îngrijorător dacă vor prelua principiul consacrat la Bruxelles. Odată ce ne-am dat acordul pentru o idee nu puteam spune că pentru alt stat nu se aplică.
Să ne întoarcem la criza migranților. Va fi tot un an în care ne vom uita cum sute de mii, milioane de refugiați vin în Europa?
În toate evaluările cancelariilor occidentale, pe primul loc se află situația migrației, nu terorismul, nu Rusia, deși legătura dintre migrație și terorism este foarte strânsă. Practica de a-i duce în alt stat e greu de înțeles. Pare-se că la Bruxelles există deplasarea responsabilității către frontiere. Grecia a primit ultimatum. Există extrem de puține soluții. Chiar dacă ne ferește Dunărea, deocamdată, ar trebui să fim mult mai prezenți la dialogul european.
Situația politică din România, cu guvern tehnocrat. Cum îl evaluați?
În condițiile date, cred că cei din actualul guvern au făcut cam ce se putea face. Sprijinul și opoziția în Parlament sunt vagi, nimeni nu-și asumă. Cred că va fi lăsat așa, ținut în teme joase. O critică - să lase câteva proiecte. Să te legi de ministrul sănătății pentru criza din Argeș, când știi care e sistemul, mi se pare de un politicianism acru. Iată cum își abordează partidele propriul guvern, pe care l-au votat în Parlament. Nu știu ce se va întâmpla după alegeri, nu știu dacă partidele politice vor dori să facă parte dintr-un guvern, poate vor dori să lase așa, să plutească...
Alte emisiuni „24 de minute” pot fi urmărite AICI.
Fostul ministru de externe Cristian Diaconescu a declarat la „24 de minute” că acordul la care a ajuns UE cu Marea Britanie creează un precedent periculos, care i-ar putea afecta direct pe români, dacă Italia, de pildă, ar dori să aplice măsuri similare.