Exclusiv Online
Producătoarea de film Ada Solomon a vorbit, la emisiunea online „24 de minute”, despre pelicula „Toni Erdmann”, filmată în proporție de 80% în România, premiată la Cannes și cu șanse serioase de la lua Oscarul pentru „cel mai bun film străin”. Producătoarea s-a aflat atât pe platoul de filmare al „Toni Erdmann” cât și al „Aferim!” și a dezvăluit diferențele dintre cei doi cineaști, dar și modul diferit în care fiecare stat se implică în promovarea unul film și al unui artist. „Pentru ca nemții să revină în competiția de la Cannes a fost nevoie să facă un film cu iz românesc”, a glumit Ada Solomon în timpul interviului. Urmăriți emisiunea în materialul video de mai jos.
Relațiile de prietenie, care depășesc granițele țării noastre au dus la filmarea acestui film în România.
„Prietenia care mă leagă de unul dintre producătorii principali ai filmului, pe care l-am cunoscut într-un stagiu de formare. Am păstrat legătura și la un moment dat a venit să îmi propună să lucrez la acest film. Era atunci încă în faza de idee. Voia un film despre relația dintre părinți și copii și despre viața de expat. Voiam să fac de mult un film despre expați. Am încercat să propun subiectul acesta unor cineaști români și nu au vrut. Singurul care mi-a spus că o să se gândească a fost Corneliu Porumboiu. A fost interesant pentru că el este un vechi prieten al lui Maren Ade. S-au cunoscut tot la un stagiu de formare la Cannes, dar de această dată pentru regizori. Prietenia plus bogăția lumii din România, au fost elementele care au convins-o pe Maren să facă filmul aici, deși partea de documentare a durat foarte mult. Au fost un an de întâlniri”, a spus Ada Solomon.
Duminică, de la ora 16.30, la emisiunea „Ca-n filme” puteți urmări un interviu cu regizoarea „Toni Erdmann”, Maren Ade.
Succesul acestui film și hohotele de râs pe care le-a stârnit i-au surprins atât pe producători cât și pe regizoare.
„În ultima clipă a fost mutat de la „Un certain regard” în competiția oficială de la Cannes. A fost o bucurie nespus de mare. Eu nu am auzit în sala Lumiere, sala principală de la Cannes, asemenea hohote de râs ca la Toni Erdmann, și erau foarte puțini români în sală. Am citit scenariul de nenumărate ori și am avut discuții lungi cu Maren despre personaje cum sunt, despre români, despre globalizare. Când am văzut filmul, am văzut altă poveste. M-a izbit toată partea relației dintre tată și fiică.
Ce mă bucură este că e un film care are umor și pare atât de românesc pentru că Maren s-a documentat foarte bine și cred că și simțul umorului pe care îl are Maren e atipic pentru standardul de comedie germană. Chiar ne amuzam pe seama selecției de la Cannes și ziceam că pentru ca nemții să revină în competiția de la Cannes a fost nevoie să facă un film cu iz românesc. Pentru cei care au reînceput să râdă alături de actorii români la „Două lozuri” cred că „Toni Erdmann” e o bună continuare. E interesant pentru că el arată ca o superproducție datorită locațiilor și modului în care e filmat Bucureștiul. E o senzație bizară să vezi pe ecran mare străzile pe care le știi foarte bine”, a adăugat producătoarea de film.
Filmările la „Toni Erdmann” în regia lui Maren Ade și la „Aferim!” în regia lui Radu Jude au început în același timp, însă „Aferim!” a fost gata cu un an și jumătate înaintea co-producției germane. Motivul-stilurile diferite ale cineaștilor de a lucra.
„Sunt stiluri diferite care țin de cineaști. Noi am filmat „Aferim!” în aceeași perioadă cu „Toni Erdmann” și eu mă plimbam între cele două platouri cu provocări la fel de mari. Radu e foarte rapid, precis, știe foarte bine ce vrea, lucrează economic din punct de vedere al materialului filmat. Maren are o rigurozitate și o dorință de a epuiza toate alternativele, care face totul să dureze mult mai mult. „Aferim!” a fost gata cu un an și jumătate înainte de „Toni Erdmann”. Sigur că n-avem resursele și e frustrant să vezi că în alte părți e posibil mult mai ușor și cred care e datoria artistului din spațiul respectiv e mult mai mare și e mult mai puțin chestionat și suprachestionat. În momentul în care cineva a dovedit că poate, inclusiv autoritățile își iau riscul și îl alimentează, știind și că s-ar putea să nu fie extraordinar. De data asta a fost extraordinar, mai mult decât se aștepta chiar și Maren. Filmul circulă destul de mult. Cifrele sunt extraordinare în Germania și Franța. Asta e frustrant, să vezi lipsa de interes financiar de a împinge succesul”, a spus Ada Solomon.
„Toni Erdmann” are în distribuție sunt și actori români. Pelicula a fost recompensată la Cannes și are șanse serioase să câștige Oscarul la categoria „cel mai bun film străin”. De asemenea, este singura peliculă lansată în 2016 inclusă recent în TOP 100 cele mai bune filme ale secolului 21 de către BBC Culture.
Pentru România acest film este important deoarece surprinde cum este văzută țara noastră de străinii care vin să lucreze în marile companii de la noi.
Producătoarea de film Ada Solomon este invitata Oanei Zamfir la emisiunea „24 de minute”. Subiectul discuției este „Toni Erdman”, un film care face valuri la nivel internațional și este o co-producție România-Germania.