UE alocă șapte miliarde de euro pentru dezvoltarea durabilă a rețelei de transport comunitare. România se numără printre beneficiari
Comisia Europeană a selectat 134 proiecte de transport pentru a primi peste şapte miliarde de euro sub formă de granturi UE din partea Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE), instrumentul UE pentru investiţii strategice în infrastructură, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Aproximativ 83% din finanţare va sprijini proiecte care îndeplinesc obiectivele climatice ale UE, îmbunătăţind şi modernizând reţeaua UE de căi ferate, căi navigabile interioare şi rute maritime de-a lungul reţelei transeuropene de transport (TEN-T). Proiectele feroviare vor primi 80% din cele şapte miliarde de euro. În plus, Regulamentul TEN-T revizuit va intra în vigoare joi, 18 iulie.
Aproximativ 20 de porturi maritime din Irlanda, Spania, Finlanda, Ţările de Jos, Germania, Malta, Lituania, Cipru, Croaţia, Grecia şi Polonia vor primi sprijin pentru modernizarea infrastructurii, dintre care unele le vor permite să furnizeze energie electrică de la mal navelor sau să transporte energie din surse regenerabile.
Lucrările privind infrastructura căilor navigabile interioare vor îmbunătăţi conexiunile transfrontaliere dintre Franţa şi Belgia în bazinul Sena-Scheldt şi dintre România şi Bulgaria pe Dunăre. Porturile interioare din Austria, Germania şi Ţările de Jos vor primi, de asemenea, finanţare, astfel încât acestea să poată continua să promoveze reţeaua europeană de râuri şi canale pentru un transport durabil.
Proiectele de management al traficului aerian vor continua să dezvolte, astfel încât transportul pe calea aerului să devină mai eficient, mai sigur şi mai durabil.
În plus, mai multe proiecte vor permite o capacitate mai mare de-a lungul culoarelor de solidaritate UE-Ucraina, instituite pentru a facilita importurile şi exporturile între Ucraina şi UE. Aceste proiecte acoperă:
- îmbunătăţirea infrastructurii de transport rutier la punctele de trecere a frontierei dintre Ucraina, Moldova şi România;
- activităţi de creştere a capacităţii la punctul de trecere a frontierei feroviare Ungaria-Ucraina;
- un nou tronson de drum din Polonia, care îl extinde până la frontiera cu Ucraina;
- precum şi studii şi lucrări de integrare a sistemului feroviar ucrainean în UE.
Cele 134 de proiecte au fost selectate dintr-un total de 408 de cereri depuse în cadrul prezentei cereri de propuneri, care s-a încheiat la 18 ianuarie 2024. Finanţarea UE va lua forma unor granturi, care vor fi utilizate pentru cofinanţarea costurilor totale ale proiectelor.