Studiu din Marea Britanie: Tinerii din clasa muncitoare nu au acces la locurile de muncă din industriile creative
Accesul tinerilor din clasa muncitoare la locurile de muncă din industriile creative este „blocat”, întrucât astfel de sectoare rămân „elitiste”, potrivit unei cercetări realizate în Marea Britanie.
Un raport al organizației Sutton Trust a constatat o supra-reprezentare a angajaților proveniți din medii foarte bogate, definite drept „medii de clasă superioară”, în lumea artelor, arată The Guardian.
Aproximativ 7% dintre persoanele educate în Regatul Unit frecventează școli private. Totuși, 43% dintre cei mai bine vânduți muzicieni clasici britanici și 35% dintre actorii nominalizați la Bafta sunt absolvenți ai școlilor private. În plus, mai mult de jumătate (58%) dintre muzicienii clasici au frecventat o universitate specializată în arte, iar unul din patru a studiat la Royal Academy of Music la licență. Aceste instituții sunt dominate de studenți din medii „foarte bogate”, arată studiul. De asemenea, 12% dintre muzicienii clasici au studiat la Oxford sau Cambridge.
Dintre actorii de top, 64% au urmat o universitate, 29% în instituții specializate în arte. În total, 9% au urmat studiile la Oxbridge, iar alți 6% au frecventat alte instituții din grupul Russell.
Cu toate acestea, starurile pop par să reflecte mai bine diversitatea educațională a populației din Regatul Unit, doar 8% fiind educate la privat și 20% având studii universitare, ambele cifre fiind apropiate de media națională.
Raportul menționează: „Există inegalități clare de clasă în educația superioară creativă și în forța de muncă din domeniul creativ, figuri creative de profil înalt din domenii precum televiziunea fiind mai susceptibile să fi frecventat școli private și universități comparativ cu populația generală... Acest lucru înseamnă, de asemenea, că mulți tineri talentați din medii mai sărace sunt blocați de la cariere foarte căutate în arte.”
Organizația a afirmat că accesul la studii în domenii precum muzica și artele este disproporționat în cadrul instituțiilor cele mai prestigioase. La patru universități – Oxford, Cambridge, King’s College London și Bath – mai mult de jumătate dintre studenții de la cursurile creative provin din medii elitiste.
Universitățile cu cele mai mici proporții de studenți creativi din clasa muncitoare sunt Cambridge și Bath (4%), Oxford și Bristol (5%) și Manchester (7%).
Există, de asemenea, o diviziune semnificativă în instituțiile specializate, precum conservatoarele și instituțiile de învățământ superior specializate în muzică și arte ale spectacolului. Royal Academy of Music (60%), Royal College of Music (56%), Durham (48%), King’s College London (46%) și Bath (42%) au toate o proporție ridicată de studenți educați la privat care studiază discipline creative. Toate aceste instituții au proporții mai mari de studenți creativi educați la privat decât Oxbridge (32%).
Sutton Trust a propus o serie de măsuri pentru a îmbunătăți accesul la industriile creative, respectiv introducerea unei „prime pentru arte”, astfel încât școlile să poată plăti pentru oportunități în domeniul artelor, cum ar fi lecțiile de muzică, și interzicerea taxelor de audiție pentru conservatoarele și instituțiile de arte care primesc finanțare de stat. De asemenea, s-a sugerat ca incluziunea socio-economică să fie o condiție pentru ca angajatorii să primească finanțare în domeniul artelor și ca stagiile de practică neplătite mai lungi de patru săptămâni să fie interzise.
Nick Harrison, directorul general al organizației, a declarat că sectorul creativ al Marii Britanii este admirat în întreaga lume, dar niciun tânăr nu ar trebui „să fie împiedicat să-și atingă potențialul maxim sau să-și urmeze interesele și cariera visată din cauza mediului socio-economic”. El a subliniat că este „esențial să se ia măsuri pentru a asigura accesul la educație creativă de înaltă calitate în școli și pentru a elimina barierele financiare de acces la cursuri creative și oportunități de muncă”.