Se înființează un nou Big Brother: Concurența, Fiscul și Protecția Consumatorilor, cu ochii pe firmele care fac speculă cu mărfuri

Adam Gheorghe Data publicării:
supraveghere big brother marfuri
sursa: shutterstock.com/

Companiile care activează în România vor fi monitorizate mult mai strict decât până acum. Consiliul Concurenței, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) și Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) au elaborat un proiect comun privind colaborarea între aceste instituții, în scopul combaterii unor acțiuni speculative pe piață ale firmelor.

Obiectul protocolului îl reprezintă:

a) Crearea cadrului de funcționare pentru cooperarea interinstituțională și schimbul de informații în conformitate cu atribuțiile și competențele specifice prevăzute în legislația în vigoare pentru fiecare dintre părți;

b) Stabilirea modalităților prin care poate fi monitorizat comportamentul agenților economici, pentru protejarea pieței și a intereselor generale ale cetățenilor;

c) Realizarea schimbului reciproc de informații în derularea acțiunilor desfășurate de părți, în acord cu competențele acestora.

d) Colaborarea interinstituțională între ANPC, ANAF și Consiliul Concurenței în contextul implementării prevederilor OUG 84/2022 privind combaterea acţiunilor speculative.

Consiliul Concurenței are în vedere următoarele acțiuni:

  1. La primirea unei sesizări ce vizează posibile acțiuni speculative dintre cele prevăzute la art. 1 din OUG 84/2022, dacă aceasta are în vedere relația unei întreprinderi cu persoane fizice, Consiliul Concurenței va redirecționa, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, sesizarea către ANPC, prin intermediul poștei electronice, la adresa de e-mail: infospecula@anpc.ro;
  2. În prima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni va informa ANPC cu privire la cazurile instrumentate, ce vizează acțiuni speculative, în săptămâna anterioară (sesizări primite/soluționate), inclusiv cu privire la amenzile aplicate, dacă este cazul;
  3. Va putea solicita ANPC orice tip de informație ce vizează modul de analiză și instrumentare al cazurilor ce vizează acțiuni speculative, inclusiv în sensul acordării consultanței reciproce; solicitările vor fi transmise prin intermediul poștei electronice la adresele de e-mail infospecula@anpc.ro și cabinet.președinte@anpc.ro, iar termenul de răspuns nu poate depăși 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării;
  4. Sesizează ANPC cu privire la existența unor indicii referitoare la posibile practici comerciale ce pot intra sub incidența prevederilor art. 1 alin. (4) din OUG 84/2022.

ANPC are aceleași atribuții, inclusiv cele de reciprocitate față de Consiliul Concurenței.

ANAF va întreprinde următoarele acțiuni:

a) Va pune la dispoziţia ANPC şi Consiliului Concurenţei, cu celeritate, datele necesare solicitate cu privire la întreprinderile care desfăşoară activitate pe teritoriul României, pe care le are la dispoziţie sau pe care le-a obţinut în urma controalelor efectuate potrivit atribuţiilor sale și vizează posibile acțiuni speculative dintre cele prevăzute la art. 1 din OUG 84/2022.

Datele necesare pentru evaluarea acțiunilor speculative pot viza atât soluționarea unor sesizări punctuale, cât și analiza întregului sector în discuție sau a unei părți din acesta; solicitările vor fi transmise prin intermediul poștei electronice, la adresa de e-mail: info.fiscale@anaf.ro, iar termenul de răspuns nu poate depăși 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării.

În funcție de complexitatea datelor, ANAF informează în cadrul termenului de 5 zile lucrătoare, entitatea/entitățile solicitante cu privire la termenul de răspuns maxim în care poate răspunde;

b) Atunci când are indicii cu privire la existența unor posibile acțiuni speculative, pentru ca acestea să poată fi analizate, ANAF pune la dispoziția Consiliului Concurenței și/sau a ANPC orice materiale/documente/analize ce vizează domeniile respective;

c) Mecanismul de colaborare ce vizează interoperabilitatea cu bazele de date ale ANAF va avea în vedere instituirea unui canal de comunicare direct între Părţi prin intermediul unor mijloace de comunicare securizate, cu respectarea confidențialității datelor obținute și unor condiţii exprese pentru transmiterea de informaţii.

Astfel, aplicaţiile informatice, licenţele şi datele furnizate în cadrul schimburilor convenite rămân proprietatea fiecăreia dintre Părţile semnatare. Aceste intituții nu vor utiliza datele, aplicaţiile informatice, licenţele sau alte informaţii obţinute ca urmare a executării prevederilor protocolului de colaborare altfel decât pentru exercitarea atribuţiilor stabilite conform legii.

Combaterea speculei

Conform OUG constituie acțiuni speculative:

a) practicarea unor prețuri nejustificat de mari;

b) limitarea, în mod nejustificat, a producției sau a vânzărilor;

c) acumularea de mărfuri de pe piața externă sau internă în scopul creării unui deficit pe piața românească și revânzării lor ulterioare la un preț crescut în mod nejustificat.

Pentru evaluarea potențialelor acțiuni speculative sunt avute în vedere următoarele criterii:

a) marjele de profit sau adaosurile comerciale pentru produsul sau serviciul respectiv, pentru a analiza o majorare disproporționată a prețurilor față de cheltuieli;

b) nivelul prețului de vânzare comparativ cu prețurile practicate în ultimele 12 luni sau, după caz, pentru produse/ servicii sezoniere, în perioadele similare ale ultimilor 3 ani, fără ca diferențele să fie justificate obiectiv;

c) creșterea artificială a costurilor de producție, inclusiv salariale, pentru a masca o creștere nejustificată a prețului produsului/serviciului final;

d) distribuția produselor printr-un lanț care cuprinde mai mulți intermediari decât în mod uzual, fără ca acesta să sufere vreo transformare, cu scopul de majorare a prețului;

e) limitarea nejustificată a producției sau a vânzărilor, care a avut ca efect stoparea/diminuarea semnificativă a aprovizionării pieței interne în lipsa unor factori economici sau de altă natură care să justifice o astfel de limitare/stopare;

f) mărirea stocurilor, într-o anumită perioadă, comparativ cu nivelul mediu al stocurilor existent în ultimele 12 luni sau, după caz, pentru produse/servicii sezoniere, în perioadele similare ale ultimilor 3 ani, fără ca diferențele să fie justificate obiectiv.