Cazul Kenya: oamenii sunt uciși în stradă la protestele anti creșteri de taxe. China își cere banii
De aproape două săptămâni, în Kenya sunt demonstrații masive. Oamenii au ieșit și au fost omorâți de autorități în stradă la protestele împotriva deciziei guvernului de a mări taxele pentru a plăti datoria externă a țării. Ce amestec are China? Asiaticii au făcut proiectele de infrastructură în parteneriat cu mai multe țări. Problemele reale ies la suprafață abia atunci când țările care beneficiază de suportul material al Beijingului trebuie să restituie contravaloarea lucrărilor.
China a început în urmă cu mai bine de un deceniu un program ambițios, denumit „Noul Drum al Mătăsii”, prin care oferă suport material și logistic țărilor doritoare să-și dezvolte infrastructura: rutieră, feroviară, maritimă. Peste 100 de țări au aderat la noul program, printre care și România.
Pe continentul european, doar Ungaria și Serbia mai susțin în prezent planul chinez de dezvoltare a regiunii. Chiar dacă liderul de la Peking, Xi Jinping a făcut o prioritate strategică din Europa de Est, România a luat o poziție diferită în urmă cu trei ani. Administrația de la București a refuzat orice amestec al companiilor chineze în proiecte energetice, de infrastructură și telecomunicații. Practic, românii au închis ușa în nas investitorilor chinezi, pentru a nu sacrifica independența economică a țării, de dragul dezvoltării rapide a sectoarelor cheie din industrie.
Prin comparație, dobânzile acordate la împrumuturile externe efectuate de țările prinse în inițiativa mamut au crescut de la sub 5% în 2010, la peste 60% zece ani mai târziu, arată un raport realizat de mai multe instituții financiare.
În ultimii ani, chinezii au devenit cel mai important partener comercial al țărilor africane. Comerțul dintre chinezi și africani reprezintă 5% din totalul realizat la nivel planetar. Beijingul importă materie primă (metale, minerale și combustibil) și exportă produse finite, precum electronice și autovehicule, precizează Forumul Economic Mondial.
Totuși, în tot acest taboul idilic, de solidaritate față de țările subdezvoltate, chinezii nu și-au ascuns niciodată intențiile: sprijinul oferit trebuie rambursat, nu este un act de caritate. Pe ruta maritimă a „Noului Drum al Mătăsii” se află Kenya, țară care joacă un rol extrem de important în expansiunea asiatică.
Kenya crește taxele pentru plata investițiilor lejere. Oamenii au ieșit în stradă
De aproape două săptămâni, în Kenya sunt demonstrații masive și violente. Oamenii au ieșit în stradă să protesteze împotriva deciziei guvernului de a mări taxele pentru a plăti datoria externă a țării.
Ceea ce părea o manifestație pașnică a luat o turnură violentă marți, atunci când forțele de ordine au tras cu gloanțe de cauciuc în protestatari. În total, 23 de civili au murit și alți 300 au fost răniți.
Președintele William Ruto a declarat miercuri că nu va semna controversata lege și a deplâns soarta victimelor ucise de poliție, relatează Financial Times.
„Țara și-a exprimat pe larg nemulțumirea legată de acest proiect. Chiar dacă a fost adoptat marți în Parlament, evenimentele care au urmat m-au făcut să ascult vocea poporului. Este regretabil că în această busculadă s-au pierdut vieți omenești. Prin urmare, nu voi semna legea finanțării datoriei din taxe și în acest caz, ea va fi automat retreasă”, a declarat Ruto.
Mai mulți activiști pentru drepturile omului au acuzat forțele de ordine că au săvârșit agresiunile inclusiv după terminarea protestului.
„Poliția a împușcat protestatari tineri, neînarmați, în afara Parlamentului. Oamenii au fost efectiv vânați. Împușcăturile și crimele au continuat mult după terminarea protestului”, a precizat Comisia pentru Drepturile Omului din Kenya.
Investițiile chineze în Africa măresc datoria statelor subvenționate
Kenya ar trebui să servească drept exemplu pentru toate statele care fac afaceri cu chinezii. În total, kenyenii datorează Chinei peste 6 miliarde de dolari. Pentru mega proiectul feroviar, care trebuia să conecteze și țările vecine, dar care s-a realizat numai parțial, proiectanții chinezi au promis că proiectul se va plăti de la sine din moment ce va fi operațional. Realitatea este cu totul alta, cu doar o secțiune funcțională, datoria guvernului de la Nairobi s-a adâncit.
Cumulat cu banii datorați Băncii Mondiale și altor creditori, datoria Keniei este 67% din produsul său intern brut (PIB) în 2024, potrivit Africa Defense Forum. Este cu aproximativ 50% mai mult decât acum un deceniu, atunci când kenyenii au aderat la inițiativa de infrastructură chineză.
Kenya este pivotul Chinei între Africa și Europa
Autoritățile chineze s-au concentrat pe dezvoltarea țărilor africane, în special cele din estul continentului, fiind un important centru operațional din lanțul global de aprovizionare. Mai precis, în viziunea Beijingului, Kenya este un punct important de pe traseul maritim al programului „Noul Drum al Mătăsii”.
Colaborarea autorităților kenyene a permis extinderea proiectului și în țările vecine, însă fără succes. Motivul este simplu: lipsa fondurilor a dus la sistarea lucrărilor. Așa se face că sistemul feroviar care trebuia să conecteze Kenya de statele vecine are doar o porțiune finalizată, care face legătura dintre capitala Nairobi și principalul port al țării, Mombasa.
Investițiile începute și finalizate, parțial realizate sau neterminate din agricultură, telecomunicații și infrastructură au avut un preț mult prea mare de plătit pentru administrația președintelui William Ruto. Recentele proteste, înăbușite violent de forțele de ordine, au scos la suprafață o realitate pe care liderii locali au înțeles-o mult prea târziu.
În termeni definiți de relațiile internaționale, Kenya a intrat în capcana diplomatică a datoriilor. Acest lucru înseamnă că o țară dezvoltată oferă împrumuturi unui alt stat peste limita la care poate achita obligațiile respective, din dorința de a obține anumite concesii. Devreme ce în relația cu partenerii chinezi exportă doar ceai, cafea, ierburi aromatice și avocado, nu sunt suficiente pentru suplini deficitul comercial din acest raport.
Proiectele de infrastructură rutieră și feroviară realizate de chinezi în acest moment nu sunt sustenabile financiar, pentru că nu fac legătura cu țările vecine, aspect ce ar fi contribuit cu mult la amortizarea restanțelor. Chinezii nu sunt fericiți deoarece nu au putut face mai mult pentru a transporta resursele importante din țările vecine către portul Mombasa iar localnicii sunt nemulțumiți de taxele impuse de guvern pentru a plăti obligațiunile financiare față de Beijing, arată o analiză a Universității Navarra din Spania.
Alegerea Kenyei pe ruta maritimă din planul chinez nu este întâmplătoare. Până acum, guvernul kenyan a rezistat presiunilor de a concesiona portul Mombasa, cel mai mare din Africa de Est, pentru a-și plăti datoriile. Presa din țară a criticat în repetate rânduri politica neocolonială practicată de chinezi precum și slaba inițiativă a factorilor de decizie locali în găsirea unor soluții eficiente.
Administrația de la Nairobi se îndreaptă tardiv către Europa
Companiile din China, indiferent că sunt din domeniul tehnologiei sau construcțiilor, au venit în Kenya cu muncitori proprii. Atitudinea superioară afișată chinezi față de kenyenii angajați în fabricile sau șantierele proaspăt ridicate, s-a finalizat în resentimente puternice și acuzații de rasism, relatează The New York Times.
Deși investițiile chineze au propulsat Kenya la statutul de cea mai dezvoltată țară din Africa de Est, momentan suferă la capitolul economie și bunăstarea populației. Toate aceste probleme au determinat autoritățile să se orienteze spre Europa, ca partener viabil în viitor.
Pe măsură ce datoria chineză apasă tot mai tare pe umerii guvernului de la Nairobi, necesitatea altor surse de finanțare a devenit inevitabilă.
„Trebuie să ne diversificăm sursele de finanțare pentru dezvoltare, astfel încât să evităm dependența excesivă de un singur partener”, a declarat președintele William Ruto, într-un interviu acordat Nikkei Asia.
Comisia Europeană a dezvăluit astăzi intrarea în vigoarea a parteneriatului economic UE-Kenya. Acordul va stimula comerțul bilateral de mărfuri, va crește fluxurile de investiții, va consolida legăturile dintre parteneri și va facilita relațiile economice reciproc avantajoase într-o manieră durabilă, precizează oficialii europeni.
Kenya este principalul centru economic al Africii de Est, iar relațiile comerciale UE-Kenya au un potențial imens de creștere. Totodată, acordul va debloca noi oportunități economice, întrucât UE este prima destinație de export a Kenyei și al doilea partener comercial ca mărime.