Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav nu are zonă restaurant la mai bine de un an de la inaugurare. Pasagerii se satură cu promisiuni

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
aeroportul brasov
sursa foto: Inquam Photos / Alex Nicodim

Vineri, Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav a atins pragul de 200.000 de pasageri. Conducerea instituţiei aplaudă reușita și dau peste nas criticilor, însă nu pot spune când vor putea oferi călătorilor o masă caldă în incinta aeroportului.

După mai bine de jumătate de secol, primul aeroport internațional construit de la zero în România a fost inaugurat cu mare fast în vara anului trecut la Brașov. Însă cum lucrurile se fac pe repede înainte, ceea ce ar fi trebuit să fie o experiență pentru călători s-a transformat într-un haos în materie de opțiuni pentru relaxare.

O sursă de venit pentru aeroportul braşovean ar putea proveni din închirierea spaţiilor comerciale din incintă, însă deocamdată pentru cele mai mari dintre acestea (circa 200 de metri pătraţi), care sunt destinate a fi folosite în regim duty paid şi restaurant, nu există interes. 

Directorul Aeroportului din Braşov, Mircea Albu, recunoaște că majoritatea spațiilor nu au fost închiriate din cauza prețurilor ridicate.

„Am scos spaţiile la închiriere, cele pentru duty paid, snak bar, pentru firmele de rent a car, pentru operatori de turism şi pentru restaurant. O parte dintre ele s-au dat la prima strigare, o parte la cea de-a doua licitaţie. Acum reluăm licitaţiile pentru duty paid şi pentru restaurant, unde preţurile de pornire sunt puţin mai ridicate, astfel încât viitori chiriaşi nu s-au arătat. Suntem în faza în care, cu un expert, evaluăm spaţiile pentru a găsi preţul corect de la care să plece licitaţia. Când vom avea raportul, vom intra într-o şedinţă a CJ şi, după avizare, vom avea o nouă rundă de licitaţii", a precizat Albu, citat de Agerpres.

Dacă pentru spaţiul de duty paid compania câştigătoare a licitaţiei s-a retras înainte de semnarea contractului, situaţia spaţiului în care este proiectat restaurantul, pentru care preţul cerut era de 33 euro/mp, este alta, neexistând chiriaşi dispuşi să realizeze investiţia. Oficialii au lansat un apel către lanţurile internaţionale care operează restaurante în aeroporturile din lume să vină şi la Braşov, însă momentan nimic nu s-a concretizat. 

Noul aeroport nu funcționează la capacitate maximă

Autoritățile se laudă în termen de trafic, însă la nivel de eficiență lucrurile stau diferit. Sigur, este în primele zece aeroporturi din țară, dar administrarea rămâne deficitară, dacă ne raportăm la cel mai nou hub aerian din țară.

Într-un articol prezentat de DigiEconomic la sfârșitul anului trecut, aeroportul brașovean încă se chinuia să atragă noi operatori aerieni. După aproape nouă luni de la acel moment, prioritatea a rămas neschimbată.

Deși oficialii nu vor să recunoască și se încurajează că rezultatele sunt bune, aeroportul nu funcționează la capacitate maximă. Creşterea numărului de pasageri este principalul obiectiv pe termen lung al conducerii Aeroportului Braşov, deoarece conform estimărilor specialiştilor, numai după atingerea unui prag de 700.000 de pasageri se poate vorbi despre găsirea unui echilibru în ceea ce priveşte cheltuielile şi veniturile.

„Acel break even, în care veniturile să fie egale cu cheltuielile de funcţionare, îl estimez la atingerea pragului de 700.000 de pasageri ceea ce, în timp, ar însemna aproximativ patru ani. Dar, totul este legat de extinderea platformei. Doar cu cea actuală, care are numai patru locuri de parcare, acest interval de timp s-ar prelungi. Trebuie să găsim cea mai bună variantă şi o finanţare rapidă pentru ca, anul viitor, această platformă nouă să poată fi dată în funcţiune", a transmis directorul aeroportului.

În acest context, diversificarea destinaţiilor este necesară, dar aeroportul trebuie să ofere mai întâi condiții competitive operatorilor economici, dacă vrea să își susțină activitatea și să devină rentabil pe viitor.