Asociația Prosumatorilor cere reformarea autorității de reglementare din energie. UPDATE: Reacția ANRE

G.C. Data publicării: Data actualizării:
anre
Inquam Photos / George Călin

Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România (APCE) solicită o reformă structurală și o schimbare majoră în funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Potrivit reprezentanților, de-a lungul timpului, ANRE a devenit „o instituție greoaie, opacă și rigidă, insuficient adaptată realităților din piața de energie actuală”.

Potrivit APCE, veniturile ANRE provin din tarife anuale percepute operatorilor economici reglementați, respectiv aceiași actori care ar trebui controlați și sancționați în caz de încălcări ale legii. „Acest sistem ridică semne de întrebare privind imparțialitatea instituției și nivelul ridicat al salarizării personalului”, precizează sursa citată.

„Conform Bugetului pe anul 2024 și a celui propus pentru 2025 (ORD.101/2024), fiecare salariat ANRE câștigă, în medie, 9.000 de euro pe lună. Această sumă include prime de asigurare de viață, sporuri și alte indemnizații, la care se adaugă un buget separat pentru conducere, în valoare de 25 de milioane de lei (aproape 10% din bugetul total al instituției).

Bugetul total anual al ANRE este de 52,5 milioane de euro, din care peste 60% este destinat salarizării celor 350 de angajați. O mare parte din fonduri – aproape 40 de milioane de euro – provin din taxe și tarife plătite de furnizorii și distribuitorii de energie și gaze naturale pentru eliberarea de licențe și autorizații anuale”, arată asociația.

De asemenea, APCE precizează că, prin taxele de autorizare anuală, multiplicate și plătite de către furnizorii și distribuitorii de energie din România, fiecare consumator din țară achită indirect prin facturile de energie electrică, aproximativ 40-50 de lei pe an pentru „bunăstarea ANRE, fără a primi mare lucru în schimb”.

„Solicităm ca această agenție de reglementare să fie reformată de la zero, iar bugetarea acestei instituții să fie regândită astfel încât să nu îi afecteze imparțialitatea în relația cu agenții economici care îi susțin activitatea anual. Nivelul încrederii publice în această instituție este deja extrem de scăzut”, conchide asociația.

Reacția ANRE

La solicitarea DigiEconomic, ANRE a declarat:

Referitor la afirmația privind structura organizatorică a ANRE de „nu mai puțin de 61 de servicii, departamente și compartimente", dorim să precizăm că aceasta este falsă. Structura organizatorică a ANRE cuprinde, în realitate, 28 de structuri organizatorice (direcții și servicii) cu funcții de conducere, iar anumite activități sunt organizate distinct la nivel de compartimente fără funcție de conducere (de exemplu, în domenii precum informații clasificate, audit intern, sănătate și securitate în muncă etc.) conform prevederilor legale aplicabile.

În legătură cu informația conform căreia 'fiecare salariat ANRE câștigă, în medie, 9.000 de euro pe lună', precizăm că aceasta este falsă. Salariul mediu de bază brut în cadrul ANRE este de aproximativ 23.000 RON. De asemenea, conform legislației, salariile angajaților sunt înghețate pentru anul 2025 la nivelul anului 2024.

Dorim să clarificăm faptul că informațiile apărute în spațiul public referitoare la presupuse beneficii precum asigurări de viață, sporuri suplimentare sau prime pentru salariații ANRE sunt complet eronate. ANRE își desfășoară activitatea în strictă conformitate cu legislația în vigoare. Conform legii, salariații ANRE beneficiază doar de sporuri prevăzute legal: spor pentru vechime în muncă, spor pentru exercitarea unei funcții de conducere (după caz) și spor pentru control financiar preventiv, aplicabil doar celor două persoane care acordă viză de control financiar preventiv.

Referitor la afirmațiile privind structura organizatorică a ANRE, menționăm că, la sfârșitul anului 2023, s-a implementat reorganizarea impusă de prevederile legii 296/2023. Astfel s-a redus numărul funcțiilor de conducere de la 40 la 28, în așa fel încât instituția să se încadreze în procentul de 8% prevăzut de lege.

Cu privire la informațiile referitoare la bugetul previzionat pentru anul 2025 al Autorității Naționale pentru Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), menționăm că ANRE nu se finanțează de la bugetul de stat, finanțarea asigurându-se exclusiv din surse proprii. Mai mult, ANRE contribuie la bugetul statului cu următoarele sume:

- sumele provenite din amenzile aplicate operatorilor economici din domeniul energiei. Astfel, în urma acţiunilor de control efectuate în anul 2024, ANRE a aplicat amenzi agenţilor economici în cuantum total de 39.662.831,11 lei. În plus, în urma acţiunilor de investigaţii desfăşurate pe parcursul anului 2024, Comitetul de reglementare al ANRE a sancţionat cu amenzi contravenționale din cifra de afaceri a unor operatori economici în sumă de 555.613.933,8 lei (aprox. 111 mil. Euro).

- sumele aferente taxei instituită în baza Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, în valoare de 52 mil. lei în anul 2024 şi de 64.696.277 lei în anul 2025.

Precizăm faptul că, în anul 2024, din totalul cheltuielilor estimate de 249.941.135 lei au fost realizate 76,49 % dintre cheltuieli, adică 191.179.266,17 lei. Pentru anul 2025 sunt estimate cheltuieli de 261.717.946 lei, din care se scade suma de  64.696.277 lei, care va fi virată la bugetul de stat în baza Legii nr. 296/2023, astfel că previziunile bugetare strict pentru activitatea desfăşurată de ANRE sunt similare cu cele din anul 2024.

Pentru că ANRE sprijină dezvoltarea corectă a sectorului energetic din România și după o analiză amănunțită a contribuțiilor încasate de ANRE, începând cu anul 2024, pentru prima dată au fost diminuate contribuțiile percepute operatorilor economici, iar în unele cazuri chiar eliminate, Autoritatea încasând venituri reduse față de anul precedent, având, în același timp, un nivel al cheltuielilor constant aprobat prin bugetul de venituri și cheltuieli.

Dorim să menționăm că, în ultima perioadă, ANRE a preluat responsabilități suplimentare în domenii precum: energie regenerabilă din offshore, hidrogen, CfD, stocarea de CO₂, verificarea sumelor solicitate de furnizori în vederea decontării conform schemei de plafonare compensare. Cu toate acestea, schema de personal a rămas neschimbată, în ciuda creșterii semnificative a volumului de lucru.

Referitor la afirmația conform căreia 'ANRE continuă să ia decizii fără consultări reale cu actorii relevanți', dorim să precizăm că Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice a fost aprobată prin ordinul 67/2024 după un amplu proces de consultare publică de 45 de zile, desfășurat după cum urmează: între 12.04–12.05.2024 și între 19.07-05.08.2024.

Este important de menționat că transparența procesului decizional este asigurată prin consultarea publică a Metodologiei, nu a Ordinului în sine. Tarifele aplicate sunt rezultatul direct al principiilor stabilite în această Metodologie. Acest proces de consultare permite implicarea activă a părților interesate, asigurând un dialog deschis și constructiv.

De asemenea, referitor la Ordinul 96/2024, facem următoarea precizare: conform art. 2 din Ordinul ANRE nr. 129/2022, 'tarifele reglementate pentru serviciul de transport și de distribuție a energiei electrice, începând cu 01.04.2023, se stabilesc în conformitate cu prevederile metodologiilor de stabilire a tarifelor în vigoare și a prezentului ordin'.

Deciziile ANRE, inclusiv cele privind ajustările tarifare, sunt fundamentate pe analize tehnice și economice riguroase, având ca obiectiv echilibrul între necesitatea investițiilor în infrastructură și impactul asupra consumatorilor”.