Comisia europeană cercetează X pentru publicarea de conținut ilegal privind atacurile teroriste Hamas împotriva Israel
Comisia Europeană a demarat proceduri formale pentru a evalua dacă X ar putea fi în încălcarea Digital Services Act (DSA) în domenii legate de gestionarea riscurilor, moderarea conținutului, transparența publicității și accesul la date pentru cercetători.
Pe baza anchetei preliminare desfășurate până în prezent, inclusiv pe baza analizei raportului de evaluare a riscului depus de X în septembrie, raportului de transparență al lui X publicat pe 3 noiembrie și răspunsurilor lui X la o solicitare formală de informații, care a vizat, printre altele, răspândirea conținutului ilegal în contextul atacurilor teroriste ale Hamas împotriva Israelului, Comisia a decis să deschidă proceduri formale de încălcare împotriva lui X în conformitate cu Digital Services Act, scrie Comisia Europeană într-un anunț.
Procedurile vor viza următoarele domenii:
Respectarea obligațiilor DSA legate de combaterea răspândirii conținutului ilegal în UE, în special în ceea ce privește evaluarea riscului și măsurile de atenuare adoptate de X pentru a combate răspândirea conținutului ilegal în UE, precum și funcționarea mecanismului de notificare și acțiune pentru conținutul ilegal în UE impus de DSA, inclusiv în lumina resurselor lui X pentru moderarea conținutului.
Eficiența măsurilor luate pentru combaterea manipulării informațiilor pe platformă, în special eficacitatea sistemului „Community Notes” al lui X în UE și eficacitatea politicilor conexe care reduc riscurile în discursul civic și procesele electorale.
Măsurile luate de X pentru a crește transparența platformei sale. Ancheta vizează presupusele deficiențe în acordarea cercetătorilor acces la datele publice accesibile ale lui X, așa cum este impus de Articolul 40 al DSA, precum și deficiențele din depozitul de reclame al lui X.
Un design suspect al interfeței utilizatorului, în special în legătură cu bifurcările asociate anumitor produse de abonament, așa-numitele „Blue checks”.
Dacă aceste deficiențe se dovedesc, acestea ar constitui încălcări ale Articolelor 34(1), 34(2) și 35(1), 16(5) și 16(6), 25(1), 39 și 40(12) ale DSA. Comisia va efectua acum o anchetă în profunzime în regim de urgență. Deschiderea procedurilor formale de încălcare nu prejudecă rezultatul acestora.
Acestea sunt primele proceduri formale lansate de către Comisie pentru a impune primul cadru orizontal la nivelul UE pentru responsabilitatea platformelor online, doar la 3 ani de la propunerea sa.
După deschiderea formală a procedurilor, Comisia va continua să adune dovezi, de exemplu, prin trimiterea de solicitări suplimentare de informații, realizarea de interviuri sau inspecții.
Deschiderea procedurilor formale de încălcare împuternicește Comisia să întreprindă și alte măsuri de aplicare, cum ar fi măsurile interimare și decizii privind neconformitatea. Comisia este, de asemenea, împuternicită să accepte orice angajament făcut de X pentru a remedia problemele supuse procedurii.
DSA nu stabilește niciun termen legal pentru încheierea procedurilor formale. Durata unei anchete în profunzime depinde de mai mulți factori, inclusiv complexitatea cazului, măsura în care compania cooperază cu Comisia și exercitarea drepturilor de apărare.
Deschiderea procedurilor formale de încălcare nu prejudecă rezultatul acestora. Ele eliberează Coordonatorii de Servicii Digitale, sau orice altă autoritate competentă din statele membre ale UE, de atribuțiile lor de supraveghere și aplicare a DSA în legătură cu presupusele încălcări ale Articolelor 16(5), 16(6) și 25(1).
X (anterior cunoscut sub numele de Twitter) a fost desemnată ca o Platformă Online Foarte Mare (VLOP) la 25 aprilie 2023, în conformitate cu Digital Services Act al UE, după declarația sa de a avea 112 milioane de utilizatori activi lunar în UE, conform raportului depus la Comisie pe 17 februarie 2023.
Ca VLOP, începând cu patru luni de la desemnare, X a trebuit să respecte o serie de obligații prevăzute în DSA. În special:
În conformitate cu Articolele 34(1), 34(2) și 35(1), VLOPs sunt obligate să identifice, analizeze și evalueze cu diligență orice risc sistemic în Uniune care rezultă din designul sau funcționarea serviciului și sistemelor sale conexe sau din utilizarea serviciilor lor. La efectuarea evaluărilor de risc, VLOPs trebuie să ia în considerare o serie de factori care influențează riscurile sistemice, inclusiv sistemele de recomandare, sistemele de publicitate sau manipularea intenționată a serviciului, inclusiv prin utilizarea inautentică sau exploatarea automată a serviciului, precum și amplificarea și răspândirea rapidă și extinsă a conținutului ilegal și a informațiilor incompatibile cu termenii și condițiile lor. VLOPs sunt obligate să pună în aplicare măsuri de atenuare rezonabile, proporționale și eficiente, adaptate la riscurile sistemice specifice identificate.
În conformitate cu Articolele 16(5) și 16(6), platformele online trebuie să notifice fără întârziere nedreaptă indivizilor sau entităților decizia de moderare a conținutului, furnizând informații cu privire la posibilitățile de remediere a acelei decizii; platformele trebuie să ia astfel de decizii în mod oportun, cu diligență, non-arbitrar și în mod obiectiv.
În conformitate cu Articolul 25(1), platformele online nu trebuie să proiecteze, organizeze sau opereze interfețele lor online într-un mod care să înșele sau să manipuleze utilizatorii sau care să distorsioneze sau să afecteze în mod material capacitatea utilizatorilor de a lua decizii libere și informate.
În conformitate cu Articolul 39, VLOPs trebuie să compileze și să pună la dispoziție în mod public printr-un instrument de căutare și fiabil un depozit care să conțină reclamele de pe platformele lor, până la un an după ce reclama a fost prezentată ultima dată, într-un mod în care informațiile sunt precise și complete.
În conformitate cu Articolul 40(12), VLOPs trebuie să ofere cercetătorilor acces eficient la datele platformei.
Mai multe informații despre această anchetă vor fi disponibile pe site-ul Comisiei.