Reguli noi în magazine: Intră în vigoare ordinul emis de ANPC privind combaterea fenomenului „Shrinkflation”
Ordinul Președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care impune o informare exactă a consumatorilor, în cazul practicii comerciale cunoscute sub numele de Shrinkflation, a intrat în vigoare joi.
Shrinkflation este fenomenul prin care comercianții scad gramajul produselor, dar lasă prețurile la fel.
Actul normativ stabileşte obligația operatorilor economici de a informa consumatorii complet, corect și precis cu privire la modificarea cantităților de produs având prezentarea, ambalajul, forma (fără a ne limita) identice, chiar în condițiile menținerii aceluiași preț. Informarea trebuie făcută în același câmp vizual, într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune și se va realiza prin intermediul unei plachete, conform acestui model:
De asemenea, potrivit unui comunicat de presă emis de ANPC joi, operatorii economici trebuie să se asigure de existența unității de referință, la locul de comercializare, la care aplică modificarea cantității produsului.
Obligația de informare a consumatorilor de către operatorii economici se aplică pe o perioadă de cel puțin 30 de zile, de la data punerii în vânzare, la raft, a produsului cu volum sau greutate redusă.
„Prin acest Ordin, stabilim un standard de exigență și transparență necesar în relația cu consumatorii. Orice încercare de a masca reducerea cantităților de produse, menținând aceleași prețuri și ambalaje, fără o informare clară și precisă, va fi sancționată. Consumatorii au dreptul la o informare corectă, completă și precisă, iar operatorii economici trebuie să își asume această responsabilitate. ANPC va monitoriza cu strictețe aplicarea acestui act normativ și nu va tolera nici un fel de abateri”, a declarat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
Conform legii, de la momentul publicării în Monitorul Oficial a Ordinului și până la momentul intrării sale în vigoare au trecut 30 de zile, perioadă în care ANPC a consiliat firmele care au dorit acest lucru și a avut întâlniri cu Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR).
Modelul francez
Producători și branduri din întreaga lume au adoptat această strategie, de a modifica gramajul sau dimensiunea produselor fără să schimbe prețul, și, deși poate fi benefică pentru profitul companiilor, duce la nemulțumirea clienților și la erodarea încrederii.
Franța este prima țară europeană care a obligat vânzătorii să pună etichete care să reflecte modificările de gramaj și mesaje clare în dreptul produselor a căror cantitate a fost modificată, potrivit Reuters. Începând din iulie, retailerii francezi au fost obligați să afișeze, timp de două luni, informații despre produsele alimentare și alte bunuri de consum comune, precum detergentul, dacă au redus dimensiunea sau gramajul, fără schimbări privind prețul.