Consumatorii sunt mai optimiști la nivel global: cumpără la recomandarea influencerilor. Românii sunt predispuși să economisească bani
La nivel global, aproape jumătate dintre consumatori sunt optimiști cu privire la viitor, iar peste 60% consideră că dețin controlul asupra vieții lor. În aceeași măsură, mulți dintre cumpărători au achiziționat produse pe baza recomandării sau promovării de către un influencer. Se remarcă însă și o teamă sporită pentru furtul de identitate online.
Cel mai recent studiu Ernst & Young Future Consumer Index (FCI), care include date despre peste 23.000 de consumatori din 30 de țări, arată că aproape jumătate dintre respondenți (47%) spun că sunt optimiști în privința viitorului. Aceasta, în ciuda temerilor legate de creșterea costului vieții (identificată la 73% dintre respondenți), de schimbările climatice (63%) și de tensiunile geopolitice (51%).
Potrivit studiului, consumatorii devin, de fapt, tot mai capabili în gestionarea perturbărilor, 61% declarând că simt că dețin controlul asupra vieții lor, ceea ce arată și în ce măsură incertitudinea globală a devenit o normalitate pentru mulți dintre ei.
Deși optimismul crește, ascensiunea consumatorului independent (care preferă să caute în mod activ informații, să ia decizii și să întreprindă acțiuni în mod autonom, în loc să se bazeze exclusiv pe sursele tradiționale de influență) anunță o nouă provocare pentru producătorii și retailerii de produse de larg consum.
Consumatorii actuali caută în mod activ noi canale digitale, unde se pot implica, pot da sfaturi altor consumatori, pot face achiziții și găsi recenzii obiective despre produse.
Peste jumătate dintre respondenți (57%) caută să se implice și/sau să contribuie la comunitățile online cu sfaturi, atunci când iau o decizie de cumpărare și un procent semnificativ de 61% spun că au cumpărat un produs pe baza recomandării sau promovării făcute de un influencer.
În schimb, doar 21% spun că au dat clic și au deschis o reclamă pe rețelele sociale. Consumatorii din Asia (44%) sunt cei mai predispuși să se implice și să participe la aceste comunități online, comparativ cu 32% pe continentul american și doar 29% în Europa, la fel ca și generațiile mai tinere. Membrii generației Z (40%) și milenialii (39%) sunt mai predispuși să se implice decât cei din generația X (30%) și „baby boomers” (17%).
Pentru a crea o conexiune eficientă cu acești clienți autonomi, studiul afirmă că producătorii și retailerii de produse de larg consum trebuie să adopte tactici mai persuasive, să investească și să utilizeze canale și experiențe care să rezoneze cu valorile și preferințele fiecărui consumator în parte, mai degrabă decât să apeleze la abordări generalizate și universal valabile.
Consumatorii români, atenți la finanțele personale
Georgiana Iancu, reprezentant EY România consideră că, într-un context în care consumatorii prețuiesc autonomia și sunt inundați de opțiuni, succesul brandurilor depinde de capacitatea lor de a se adapta și de a se alinia la valorile și așteptările individuale.
„Consumatorii români urmează mare parte din tendințele europene și globale. Cu toate acestea, o trăsătură distinctivă locală este abordarea lor prudentă în ceea ce privește finanțele personale. În ciuda creșterii optimismului, există o tendință clară de economisire în România, chiar și în contextul economic provocator. Două treimi dintre consumatorii români au afirmat într-un sondaj EY recent că încearcă să economisească. Astfel, brandurile care doresc să rămână relevante în această piață trebuie să recunoască și să răspundă nevoii de securitate financiară a consumatorilor români”, a menționata Georgiana Iancu.
Influenceri, nu reclame
Consumatorii au mai multă încredere în alți consumatori decât în reclame. Astfel, 49% dintre respondenții care urmăresc un influencer fac acest lucru pentru că acesta creează conținut pe care ei îl consideră valoros și 44% pentru că acesta creează conținut pe care ei îl consideră agreabil.
Promovarea prin vedete scade în popularitate, numai un sfert dintre respondenți (25%) urmărind un influencer pe motiv că acesta este celebru. Acest procent crește în mod excepțional la 32% în Asia.
Viitorul cumpărăturilor online
Studiul a constatat că mulți consumatori nu vor module de cookie ale terților, deoarece experiența de cumpărături online este înrăutățită de precompletarea coșului de cumpărături în etapa de procesare a comenzii (36%), de urmărirea navigării utilizatorilor de către paginile de internet (30%) și de reclamele personalizate în funcție de istoricul de navigare/cumpărături.
Raportul evidențiază că, în acest context, pentru brandurile care nu dispun sau dispun de canale directe către consumatori în faze incipiente, va fi mai dificil să își eficientizeze eforturile de marketing, deoarece nu dețin suficiente date colectate direct.
Retailerii mari vor avea, probabil, mai mult succes, deoarece paginile lor de internet atrag mai mult trafic, permițându-le să colecteze suficiente date complexe pentru a oferi calitate, experiențe personalizate, precum și să ofere aceste date către producători.
Consumatorii vor recompensarea fidelității
Programele de fidelizare sunt încă foarte răspândite, dar clienții sunt motivați de beneficii tangibile, cum ar fi reducerile și ofertele exclusive, iar loialitatea lor durează adesea la fel de mult ca și beneficiile pe care le primesc.
De exemplu, 46% dintre respondenți au folosit un cupon pe care l-au primit de la un retailer, în timp ce doar 31% au descărcat o aplicație a retailerului/producătorului, mai puțin de un sfert (23%) s-au alăturat unui program de recompensare al unui retailer și doar 22% s-au înscris în lista de corespondență a retailerilor în ultimele șase luni.
Beneficiile de fidelizare preferate ale respondenților sunt transportul gratuit (67%), urmat de accesarea unor prețuri mai mici în magazin pentru anumite produse (49%).
Frica de furtul de date
În pofida disponibilității de a își divulga datele, temerile consumatorilor în ceea ce privește securitatea datelor au crescut în ultimele 12 luni, din cauza unei mai mari conștientizări privind încălcarea securității datelor, cu scurgerile de informații și cu atacurile cibernetice.
Astfel, 61% dintre respondenți se tem de furtul de identitate/fraudarea identității (în creștere de la 55%), 59% sunt îngrijorați de securitatea datelor/încălcarea securității datelor (în creștere de la 53%) și 54% au temeri legate de piratarea companiei.