Comerțul cu câini și pisici face peste 1,3 miliarde de euro pe an. UE consideră că animalele sunt chinuite pentru a scoate profit maxim
La nivelul UE există o serie de prevederi legale privind creșterea, furnizarea și utilizarea câinilor și pisicilor în scopuri științifice, transportul lor, circulația acestor animale și monitorizarea bolilor lor (rabia și altele). Cu toate acestea, nu există nicio reglementare care să se aplice obligatoriu la nivelul UE, când vine vorba de bunăstarea câinilor și pisicilor, în condițiile în comerțul cu aceste animale la nivelul statelor membre este estimat la 1,3 miliarde de euro pe an.
Pentru aceasta, autoritățile de la Bruxelles a propus dezbaterea și adoptarea în cadrul parlamentelor statelor member UE a unui Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind bunăstarea câinilor și a pisicilor și trasabilitatea acestora.
Documentul a fost discutat ieri în Comisia pentru agricultură, industrie alimentară şi dezvoltare rurală de la Senatul României și ar urma să fie introdus pe ordinea de zi a plenului acestui for legislativ.
În prezent, nu există obligații specifice la nivelul UE legate de vânzările de câini și de pisici prin intermediul platformelor online, însă se aplică dispozițiile orizontale ale Regulamentului (UE) 2022/2065 („Regulamentul privind serviciile digitale”).
Acesta reglementează responsabilitățile furnizorilor de servicii intermediare online, inclusiv ale platformelor online, cum ar fi platformele de comunicare socială și piețele online, în ceea ce privește conținutul ilegal și bunurile sau serviciile oferite de destinatarul serviciilor lor.
Regulamentul stabilește o serie de obligații de diligență pentru platformele online relevante pentru propunerea de regulament, inclusiv introducerea principiului „trasabilității comercianților” și obligația ca piețele online să își adapteze interfața online pentru a le permite comercianților să respecte dreptul aplicabil al Uniunii.
Rele tratamente, boli, probleme comportamentale, eutanasiere
Comerțul cu câini și pisici este foarte profitabil și, prin urmare, este atractiv pentru cei care aplică practici comerciale neloiale sau chiar ilegale.
Potrivit datelor conținute în Regulamentul pentru bunăstarea acestor animale, unii crescători țin câini sau pisici în condiții precare, epuizează femelele pentru a avea mai multe nașteri pe an. În plus, unii crescători neglijează animalele în ceea ce privește hrana, adăpostirea, sănătatea și condițiile de igienă și vând puii prea devreme, deoarece sunt mai ușor de vândut și mai ieftin de produs.
În consecință, multe animale prezintă defecte fizice sau sunt bolnave și nu sunt tratate împotriva paraziților, prezintă adesea tulburări de comportament din cauza înțărcării timpurii sau a relelor tratamente. De asemenea, este posibilă identificarea falsă a acestora, astfel încât originea lor să nu poată fi depistată.
Drept urmare, apar costuri neașteptate și inechitabile pentru cumpărători. Ei trebuie să plătească pentru a trata anumite boli sau pentru a atenua defectele genetice, iar situația provoacă suferință emoțională cumpărătorilor atunci când descoperă că animalele lor nu mai pot fi tratate.
Cumpărătorii se pot confrunta cu câini sau pisici cu probleme comportamentale grave care îngreunează păstrarea lor în familie și ar putea fi nevoiți să solicite eutanasierea animalelor în cauză. Animalele suferă grav, sunt hrănite în mod necorespunzător, sunt deținute în condiții necorespunzătoare și insalubre, fiind supuse uneori unor rele tratamente din cauza lipsei de cunoștințe a îngrijitorilor lor.
Există diferențe mari între legislațiile diferitelor state membre, cum ar fi cele privind normele referitoare la pragul dintre crescătorii profesioniști și cei neprofesioniști, vârsta minimă și maximă de reproducție, identificarea și înregistrarea câinilor și a pisicilor și, de asemenea, diferențe legate de dificultățile de punere în aplicare a normelor naționale pe o piață internă în care animalele circulă liber.
Aceste disparități vor crește pe măsură ce dispozițiile naționale din unele state membre vor fi revizuite și consolidate într-un ritm accelerat ca urmare a presiunii publice, în timp ce alte state membre au dispoziții juridice foarte limitate în domeniu.
Disparitățile sunt susceptibile să creeze bariere în calea comerțului cu pisici și câini, iar acest lucru va fi în detrimentul crescătorilor comerciali la standarde înalte și îi va împiedica să beneficieze de investiții în îmbunătățirea bunăstării pisicilor și a câinilor.
Adăposturile – piețe de vânzare a animalelor
Potrivit datelor UE, în fiecare an, un număr mare de pisici și de câini sunt primiți în adăposturi din întreaga UE, fie publice, fie deținute de organizații non-profit. De exemplu, în Belgia au fost primiți 7.642 de câini și 25.926 de pisici în 2021, în timp ce numărul anual al acestora este chiar mai mare în Spania, fiind estimat la 100.000 de câini și 30.000 de pisici pe an.
Acțiunea coordonată a UE cu privire la câini și pisici a raportat suspiciuni de trafic ilegal de câini prin intermediul unora dintre aceste adăposturi, care publicau online anunțuri de vânzare pentru câinii importați, fără a avea autorizațiile necesare și cu date incorecte menționate în certificatele de sănătate aferente pașapoartelor.
Autoritățile UE precizează că este necesar să se includă adăposturile pentru animale în domeniul de aplicare al regulamentului propus, chiar dacă activitatea lor se desfășoară într-un mediu diferit de cel al crescătorilor comerciali.
Totodată, trebuie să se aplice anumite cerințe, indiferent dacă desfășoară sau nu o activitate economică, atunci când oferă spre adopție sau relochează pisici și câini, pentru a asigura eficacitatea normelor și forța executorie a acestora, în special pentru a preveni denaturarea pieței prin practici care pot constituio concurență neloială sau pot induce în eroare consumatorii, precum și pentru a preveni comerțul ilegal cu pisici și câini.
Propunerea de regulament urmărește să abordeze aceste aspecte propunând un cadru comun, cu următoarele obiective:
-
asigurarea unor standarde minime comune de bunăstare a animalelor pentru reproducția, deținerea și introducerea pe piață a câinilor și a pisicilor crescute sau deținute în unități;
-
îmbunătățirea trasabilității câinilor și a pisicilor introduse pe piața Uniunii sau furnizate, inclusiv atunci când sunt oferite spre vânzare sau adopție online;
-
asigurarea unor condiții de concurență echitabile între operatorii care dețin și introduc pe piață câini și pisici în întreaga Uniune;
-
promovarea competențelor pentru îngrijitorii de animale;
-
completarea normelor existente pentru importul de câini și pisici.
Se estimează că propunerea se va aplica unui număr de crescători comerciali de câini cuprins între 24.000 și 30.000 și unui număr de crescători comerciali de pisici cuprins între 8.000 și 10.000, dintre care 20 % sunt crescători comerciali de animale cu pedigree.
Milioane de căței și pisici vânduți fără pedigree
Autoritățile din domeniu ale UE estimează că aproximativ 4,4 milioane de căței și 1 milion de pisoi din producția anuală a UE de câini și pisici sunt produși de crescători comerciali de animale fără pedigree, ceea ce corespunde unui procent de aproximativ 50% din câinii și pisicile fătate și crescute în UE în fiecare an.
Potrivit datelor UE, aproximativ 60 % dintre proprietarii de câini și pisici își achiziționează animalele de companie prin intermediul internetului, adică reprezintă aproximativ 4,8 milioane de câini și 1,2 milioane de pisici (cu sau fără pedigree).
La nivelul UE există cel puțin 75 de platforme online care intermediază vânzarea sau donarea de câini și pisici.
Există o serie de divergențe între abordările naționale în materie de reglementare. De exemplu, în Austria, numai crescătorii înregistrați pot face publicitate online. În Bruxelles și Flandra, publicitatea online trebuie să includă numărul de autorizare al crescătorilor de câini sau pisici atunci când persoana care face publicitate este administratorul unei unități autorizate (crescător/vânzător/adăpost). Numărul microcipului trebuie să se afle printre informațiile furnizate în anunț.
Adăposturi de animale în România
Fiecare județ din România are unul sau mai multe adăposturi de animale, preponderent pentru câini, dar și pentru pisici, iar registrul complet al acestora, avizat și de Autoritatea Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) se regăsește pe platforma online http://registru-caini.ro/.
Periodic, asociațiile de profil organizează campanii de adopții. Iată câteva dintre organizațiile care se ocupă de adăposturile pentru câini și pisici:
București
-
Adăpostul de Câini Pallady
-
Asociația Red Panda România
-
Asociația Kola Kariola
-
Adăpostul de Cai Steaua-Speranței
-
ASPA Mihăilești
-
Fundația Visul Luanei
Argeș
- Adăpost Asociația Tierhilfe Hoffnung
- Adăpost Asociația pentru protecția și adopția câinilor fără stăpân
- Adăpost Asociația alături de tine 2007
- Adăpost Consiliul Local Mioveni – Servicii edilitare pentru comunitate
- Adăpost Asociația Vergessene Seele – Suflete Pierdute
- Adăpost Primăria Pitești
- Adăpost “Asociația Anima”
Arad
-
Asociația de Protecție a Animalelor Miniș
-
Asociația "Căsuța cu Căței APAI" Ineu
Brașov
- Adăpost SPGA Consiliul Local Brașov
- Adăpost Asociația “Milioane de prieteni” Brașov
- Adăpost câini Primăria Zărnești- SC Animale fără stăpân
- Adăpost DMPA Codlea
- Adăpost Asociația Care for dogs
Caraș-Severin
-
Asociația Pentru Protecția Animalelor Pro Pet
-
Asociația Dog Center Reșița
Cluj
-
Arca lui Noe
-
Asociația Icare
-
Sirius Animal Rescue
-
Asociația pentru protejarea animalelor NUCA
-
Asociația Centrul de Ecarisaj Turda
-
Asociația Anima Pro Terra
-
Ray Animal Rescue
-
Dumbrava lui Patrocle
Prahova
-
Asociația Arca lui Norocel Câmpina
-
Adăpostul de Câini Bucov
Sibiu
-
Asociația pentru Protecția Animalelor și a Naturii „Animal Life”
-
Adăpost CFS Consiliul Local Sibiu
-
Adăpost Guarda Pet – Mediaș
-
Adăpost CFS Consiliul Local Avrig
-
Adăpost Asociația pentru protecția animalelor și a naturii Cristian
Timiș
-
Asociația Animal Care Team
-
Asociația Speranța animalelor
-
Asociația Pet Hope
-
Asociația Happy Tails