China vrea să zdrobească producătorii europeni de mașini. Care sunt tacticile care îi întregesc strategia

Dragoș Comache Data publicării: Data actualizării:
masini
Foto: gettyimages

Producătorii chinezi de vehicule electrice au studiat de ani de zile comportamentul consumatorilor europeni, au angajat veterani din industrie și au selectat distribuitori care cunosc în detaliu piața locală. Aceasta este fundația pe care construiesc acum strategii pentru a pătrunde masiv pe piața europeană. Printre acestea se numără sponsorizarea de evenimente sportive pentru a-și crește notorietatea, dezvoltarea de rețele de dealeri și a operațiunilor de service pentru a proteja valoarea de revânzare a mașinilor, care e o cerință esențială a administratorilor de flote auto, arată o analiză Reuters.

Vânzările mărcilor auto chinezești sunt relativ reduse în Europa, dar acestea cresc rapid. De exemplu, livrările BYD, cel mai mare producător de mașini electrice din lume, s-au triplat anul trecut și au ajuns la 15.000.

Dar vânzările ar putea spori și mai mult odată cu lansarea unor noi modele, dintr-o gamă largă de segmente. Marii constructori auto chinezi vor aduce pe piață europeană aproximativ 20 de noi modele în următorii cinci ani.

Secretarul general al Asociației proprietarilor de mașini electrice din Norvegia, țară care e lider în adoptarea vehiculelor electrice, spune că s-a întâlnit cu mulți producători auto chinezi și a remarcat că unii au petrecut ani de zile pentru a implementa strategii complexe care să le sporească atractivitatea în ochii clienților europeni.

Iar dacă până acum au adaptat modelele chinezești pentru export, în prezent lucrează la mașini care sunt concepute de la zero pentru consumatorii europeni.

Totodată, și-au îmbunătățit ratingurile de siguranță. În ultimele luni, mai multe vehicule electrice chinezești au primit cinci stele Euro NCAP (Programului european de evaluare a mașinilor noi), o realizare care necesită echiparea acestora cu caracteristici de siguranță active și pasive care depășesc cu mult cerințele legale.

Evaluările de cinci stele Euro NCAP sunt considerate esențiale pentru depășirea preocupărilor clienților europeni cu privire la calitatea mașinilor fabricate în China. Asta după ce eșecurile înregistrate la testele de impact din 2006-2007, la prima încercare a constructorilor chinezi de a intra în Europa, au creat impresia că mașinile din China nu sunt sigure.

Ca urmare a evaluărilor de siguranță ridicate, uriașa piață de flote de mașini corporative s-ar putea deschide pentru mărcilor chinezești. Vânzările de flote reprezintă aproximativ jumătate din totalul vânzărilor de mașini pe piețele majore, inclusiv Germania, Franța și Regatul Unit, iar mulți administratori de flote acordă o importanță deosebită siguranței.

De asemenea, constructorii chinezi au făcut eforturi și pentru a menține pe șosele mașinile pe care le vând. Și-au consolidat operațiunile de service și de distribuție pentru a asigura un acces rapid la piese de schimb la prețuri accesibile, sporind valoarea de revânzare, care este un element deosebit de importante pentru companiile de leasing.

Dar principala provocare a producătorilor de automobile chinezi e să se facă cunoscuți unui număr cât mai mare de consumatori europeni. Pentru a-și spori vizibilitatea, brandurile apelează la rețelele sociale, sponsorizări de evenimente importante și parteneriate cu dealeri cunoscuți.

Spre exemplu, BYD va sponsoriza Campionatul European de Fotbal din acest an, un loc care era ocupat de obicei de Volkswagen. Compania își va prezenta mașinile pe stadioane și va avea brandul expus în timpul transmisiunilor în direct, ceea ce îi va oferi o audiență uriașă având în vedere că la EURO 2020 fiecare meci a fost urmărit, în medie, de 100 de milioane de persoane.

Iar strategia pare că dă roade și vizibilitatea mărcilor chinezești crește. Un studiu Carwow arată că jumătate dintre respondenții din Germania, cea mai mare piață auto europeană, ar lua în considerare o mașină fabricată în China la următoarea achiziție, față de 27% în octombrie 2023.

O treime dintre aceștia sunt atrași de tehnologia de care dispun aceste mașini, iar mai mult de jumătate de raportul performanțe/preț, precum și de ofertele atractive.

De altfel, mărcile chineze se bazează pe prețurile mici pentru a atrage clienții europeni.

În China, explozia numărului de branduri auto a dus la un război al prețurilor, iar acum mașinile electrice costă, de regulă, între 10.000 și 30.000 de euro. Dar până acum constructorii chinezi nu au venit cu prețuri foarte mici și în Europa pentru a-și depăși rivalii. În schimb, își maximizează profiturile prin vânzarea mașinilor la un preț dublu, sau chiar mai mare, decât cel din China pentru același vehicul.

Strategia actuală este similară cu cea a constructorilor japonezi atunci când s-au extins pe piețele occidentale. Vând mașini cu un preț ceva mai mic decât al modelelor similare făcute de constructorii europeni, dar care au în dotarea standard caracteristici pentru care mărcile locale consacrate cer bani în plus, precum scaune încălzite și ventilate, camere panoramice, tablouri de bord digitale.

Industria auto chineză are astfel avantaje majore de cost în raport cu concurenții străini, în parte ca urmare a subvențiilor guvernamentale masive și a dominației țării asupra rafinării mineralelor necesare pentru fabricarea bateriilor electrice.

Liderii europeni au acuzat de mai multă vreme că producătorii chinezi beneficiază de subvenții guvernamentale, în special de împrumuturi ieftine și de prețuri reduse la oțel și electricitate, care sunt două dintre principalele costuri ale industriei.

Ursula Von der Leyen a arătat în discursul privind Starea Uniunii că prețul automobilelor electrice chinezești este menținut în mod artificial la un nivel scăzut prin subvenții de stat uriașe, iar acest lucru distorsionează piața.

Pentru a proteja industria auto locală, Comisia Europeană ia în considerare majorarea taxelor vamale pentru vehiculele importate din China, care în prezent sunt de 10%.

Executivul european arată că industria auto este crucială pentru prosperitatea blocului comunitar. Sectorul auto oferă locuri de muncă directe și indirecte pentru 13,8 milioane de europeni, adică 6,1% din totalul locurilor de muncă din UE. De asemenea, industria auto generează peste 7% din PIB-ul UE.