Uniunea Europeană caută soluții pentru salvarea industriei auto. Ce cred producătorii locali

Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va avea o întâlnire joi cu liderii industriei auto, sindicatele și alți factori de decizie pentru a discuta despre viitorul producătorilor europeni de automobile, aflați sub presiunea tranziției verzi, către mașini electrice, și a concurenței tot mai puternice din partea Chinei și SUA.
Industria auto europeană se confruntă cu închideri de fabrici și concedieri – anul trecut, furnizorii au pierdut 54.000 de locuri de muncă. În plus, sectorul trebuie să gestioneze riscuri economice majore, precum tarifele comerciale impuse de SUA și dependența de China pentru componente, de exemplu baterii.
„Dialogul strategic” organizat de Comisie va contribui la elaborarea unui plan pentru industrie, așteptat a fi lansat mai târziu în acest an. Până acum, discuțiile propuse vizează tehnologiile-cheie, costurile energiei și materiilor prime, comerțul, stimularea cererii și reglementările.
Disputa privind amenzile pentru emisii
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care reprezintă 16 producători de autoturisme și camioane, a cerut Uniunii Europene să renunțe la amenzile pentru constructorii care nu ating țintele de emisii de carbon în acest an.
Luca de Meo, directorul general al Renault, a avertizat că aceste penalizări s-ar putea ridica la 15 miliarde de euro pentru producătorii europeni, iar pentru evitarea lor, vehiculele electrice ar trebui să depășească o cotă de piață de 20%. Însă vânzările de mașini verzi au scăzut anul trecut în Europa, cota lor de piață coborând la 13,6%, pe fondul declinului din Franța și Germania.
Pentru a îndeplini obiectivele de emisii, producătorii auto europeni ar putea fie să reducă producția de mașini pe benzină și diesel, fie să cumpere certificate ecologice de la Tesla sau de la producătorii chinezi.
Liderii din Germania, Italia și Cehia au cerut Bruxelles fie să elimine aceste amenzi, fie să le calculeze pe o perioadă mai lungă. Comisia Europeană a sugerat că ar putea oferi o anumită flexibilitate, dar nu a dat încă semne că va renunța la ele.
Organizația Transport & Environment (T&E) consideră că această fermitate este justificată. Potrivit reprezentanților, industria auto a avut timp suficient, din 2017, pentru a se adapta, iar multe modele electrice mai accesibile sunt acum pe piață. Țintele pentru 2025 sunt realizabile, iar producătorii probabil că nu vor trebui să plătească amenzi semnificative, datorită vânzărilor de mașini complet electrice și hibride, precum și prin achiziția de credite. În cel mai rău scenariu, susține T&E, amenzile totale pentru industrie nu ar depăși 1 miliard de euro, arată Reuters.
„Dacă amâni această măsură cu un an sau doi, nu vei fi într-o poziție mai bună. Doar amâni ceva esențial pentru succesul tău viitor”, a declarat William Todts, directorul executiv al T&E, care va participa la întâlnire.
Dincolo de dezbaterea despre amenzi
Todts consideră că discuțiile ar trebui să se concentreze pe politici pe termen lung care să sprijine industria auto europeană. Acestea ar putea include îmbunătățirea infrastructurii de încărcare și stimulente pentru achiziția de mașini electrice produse în Europa, asemănător creditelor fiscale introduse de SUA prin Legea de Reducere a Inflației. Aceste măsuri ar fi deosebit de utile pentru flotele corporative, care reprezintă 50-60% din achizițiile de vehicule noi.
Furnizorii auto au cerut Comisiei Europene să stabilească obiective clare pentru utilizarea componentelor produse în Europa, urmând modelul nord-american, pentru a proteja cei 13 milioane de angajați din sector.
O altă provocare majoră este amenințarea tarifelor comerciale impuse de SUA, în cazul revenirii lui Donald Trump la Casa Albă.
Directorul general al BMW, Oliver Zipse, a propus ca UE să reducă tariful standard de import pentru mașinile din SUA de la 10% la 2,5%, aliniindu-se astfel la nivelul aplicat de Washington vehiculelor europene.