Gigantul japonez Nissan renunță la sute de angajați în SUA: concedieri voluntare și reducerea turelor la trei fabrici

G.C. Data publicării:
Nissan
sursa: shutterstock.com/

Constructorul auto japonez Nissan Motor oferă pachete de concediere voluntară angajaților și reduce turele de lucru la trei fabrici din Statele Unite, a anunțat joi un purtător de cuvânt al companiei. Măsura face parte dintr-un plan global de reducere a costurilor cu 2,6 miliarde de dolari.  

Această decizie se înscrie în planul Nissan Motor Corp. anunțat în urmă cu două luni, care prevede eliminarea a 9.000 de locuri de muncă la nivel global, inclusiv în China, după ce compania a înregistrat pierderi trimestriale pe fondul scăderii vânzărilor.

Nissan va oferi aceste pachete financiare angajaților de la fabricile sale de asamblare a vehiculelor din Smyrna (Tennessee) și Canton (Mississippi), precum și celor de la uzina de motoare din Decherd (Tennessee).  

Producătorul auto japonez va elimina una dintre cele două ture de pe linia de producție a SUV-ului Rogue din Smyrna începând cu luna aprilie, iar din septembrie va reduce o tură la linia de asamblare a modelului Altima din Canton.  

Pe lângă fabrica din Smyrna, Nissan produce modelul Rogue și la uzina sa din Kyushu, situată în sud-vestul Japoniei, cea mai mare unitate de producție a companiei pe piața internă. În august 2024, Nissan a redus producția acestei fabrici cu o treime din cauza cererii slabe din SUA pentru anumite modele mai vechi, inclusiv Rogue, potrivit unui raport anterior al Reuters.  

Reprezentantul Nissan a refuzat să precizeze câți angajați americani speră compania să atragă în acest program de concediere voluntară. Totuși, potrivit cotidianului japonez Nikkei, până la 1.500 de locuri de muncă ar putea fi eliminate.  

Compania a precizat că nu intenționează să recurgă la concedieri forțate și că, la finalul anului 2024, avea peste 11.700 de angajați la cele trei fabrici din SUA.  

În noiembrie, Nissan a anunțat un plan de reducere a 9.000 de locuri de muncă la nivel global și de diminuare a capacității maxime de producție a celor 25 de linii de asamblare, în contextul unei scăderi a vânzărilor în China și America de Nord. Diminuarea forței de muncă cu 9.000 de angajați reprezintă aproximativ 6% din totalul de peste 133.000 de salariați la nivel global. De asemenea, compania intenționează să reducă capacitatea globală de producție cu 20%, potrivit Independent

La mai puțin de două luni după prezentarea acestui plan, Nissan și Honda Motor au anunțat că vor iniția discuții privind o posibilă fuziune, care ar putea duce la formarea celui de-al treilea cel mai mare grup auto din lume, cu o producție anuală de 7,4 milioane de vehicule.

„Nissan ia măsuri urgente la nivel global pentru a-și îmbunătăți performanța și a crea o companie mai suplă și mai rezistentă, capabilă să se adapteze rapid la schimbările din piață”, a transmis compania într-un comunicat.  

În martie, Nissan și Honda au anunțat că vor colabora în domeniul vehiculelor electrice, iar în august au extins acest parteneriat. Cele două companii intenționează să finalizeze un „acord definitiv” până în iunie.  

Nissan urmează să publice rezultatele financiare pentru perioada octombrie-decembrie pe 13 februarie. Acțiunile companiei au crescut cu 2% pe bursa din Tokyo după apariția informațiilor despre planurile din SUA.

Fuziunea Nissan - Honda

Renault a cerut Nissan să obțină o primă mai mare de la Honda, în condițiile în care grupul francez caută să beneficieze de pe urma fuziunii celor două companii japoneze, care ar crea al treilea cel mai mare producător auto din lume după vânzări.  

Potrivit unor surse apropiate discuțiilor, directori de rang înalt ai Renault au vizitat Japonia în ultimele zile pentru a se întâlni cu reprezentanții Nissan și a-și exprima poziția cu privire la tranzacție, în timp ce cei doi rivali japonezi definitivează detaliile fuziunii, scrie Financial Times.  

Renault nu a făcut declarații detaliate despre acordul propus, dar compania este deschisă unei fuziuni între Nissan și Honda, având în vedere intenția sa de a-și reduce participația în Nissan, care se confruntă cu dificultăți financiare.  

În 2023, Nissan și Renault și-au restructurat alianța de 25 de ani, după dispute constante privind structura de capital. În prezent, Renault deține 36% din Nissan, inclusiv un pachet de 18,7% plasat într-un trust francez, pe care l-a redus treptat. Surse apropiate Renault au declarat că grupul francez este dispus să vândă o parte din acțiunile Nissan către Honda, dacă acordul se concretizează.  

În cadrul celor mai recente discuții, oficialii Renault au îndemnat Nissan să nu prelungească negocierile cu Honda, pentru a se putea concentra pe redresarea afacerii, a declarat o persoană apropiată situației. Ca parte a planului său de restructurare, Nissan intenționează să reducă 9.000 de locuri de muncă și să își diminueze capacitatea de producție cu 20%.  

Reiterând poziția exprimată la anunțul memorandumului de înțelegere dintre Nissan și Honda din decembrie, Renault a transmis: „În calitate de acționar principal al Nissan, Grupul Renault va lua în considerare toate opțiunile în funcție de interesele companiei și ale partenerilor săi.”  

Conform memorandumului de înțelegere, Honda și Nissan intenționează să ajungă la un acord definitiv privind o companie de tip holding până la sfârșitul lunii iunie, inclusiv stabilirea raportului de fuziune.  

În interiorul Nissan există îngrijorări cu privire la impactul fuziunii asupra brandului său, fiind invocate exemple anterioare de fuziuni între companii japoneze, precum achiziția Sanyo de către Panasonic, care a dus la dispariția aproape completă a mărcii Sanyo.  

Pentru a-și întări poziția în negocieri, Honda a anunțat, în ziua lansării oficiale a discuțiilor, un program masiv de răscumpărare de acțiuni în valoare de 1,1 trilioane de yeni (aproximativ 7 miliarde de dolari), în încercarea de a-și crește prețul acțiunilor.